Podden Facket funderar – avsnitt 4

Ett ABF i varje kommun – är det ett minne blott?

Erika Bergkvist och Eric Henriksson gästar avsnitt 4 av Facket funderar. Men egentligen är det ju dom som låter oss använda deras studio.
Erika Bergkvist och Eric Henriksson, båda verksamhetsledare på ABF Värmland, gästade detta avsnitt av podden. Men egentligen är det ju vi som gästar deras lokaler och får låna deras studio. Vi talade om samarbetet som ABF och Kommunal har.
Foto: Kommunal

Fjärde avsnittet av Facket funderar har fokus på ABF, samarbetet vi i Kommunal har med ABF och den oroande verkligheten där Sveriges olika folkbildningsförbund får nedskärningar i medel. Det talas om att var tredje ska bort, vilket antagligen kommer innebära att ABF inte har möjlighet att verka i alla landsortskommuner, och därmed blir det färre som kommer i kontakt med denna del av folkbildning.

Programledare i avsnittet, tillika avdelningsordförande Kommunal Västra Svealand Linda Bååth gästas av Erika Bergkvist och Eric Henriksson från ABF Värmland.

Hur kommer du utanför den filterbubbla som sociala medier matar oss med?  Våra gäster berättar om att folkbildningen är under attack och att det i nästa vända mycket väl kan handla om att det är fackföreningarna som råkar illa ut. En av folkbildningen och i det här fallet ABF:s viktiga roller är att man tillhandahåller mötesplatser där deltagarna möter personer som inte är som en själv. Personer från olika sammanhang träffas i en studiecirkel, man lär sig av varandra.

Även Per Hellström, kommunikatör på avdelning Kommunal Västra Svealand, som just gått en studiecirkel på ABF deltar.

Lyssna på avsnittet

Lyssna på avsnittet Ett ABF i varje kommun - är det ett minne blott? (20 minuter) i din poddspelare. Du hittar avsnittet både på Spotify och på Podcaster.

Övriga avsnitt av podden Facket funderar hittar du här.

Avsnitt 4 i Facket funderar gästas av ABF. Eric Henriksson och Erika Bergkvist är verksamhetsledare på ABF Värmland.
Foto: Kommunal

Vill du komma i kontakt med ABF?

Arbetarnas bildningsförbund

Och Erika och Eric hittar du här:

ABF Värmland