Kan jag betala medlemsavgiften via e-faktura?

Ja, Kommunal erbjuder möjligheten att betala faktura som e-faktura. Du anmäler dig till tjänsten via din internetbank. I listan över företag som är anslutna till elektronisk faktura, väljer du ”Kommunal fackförbundet” och fyller sedan i anmälningsformuläret.

Vad är en elektronisk faktura (e-faktura)?
En elektronisk faktura skickas till dig via din Internetbank. Fakturan kan ses i Internetbanken och den kommer att se ut precis som en pappersfaktura. En fördel med elektronisk faktura är att uppgifter som OCR-nummer och belopp redan är ifyllda.

Kan jag betala någon annans elektroniska faktura via min Internetbank (t.ex. make/makas faktura)?
Nej.

Vilken information får jag på e-fakturan?
E-fakturan innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura.

Hur vet jag att jag fått en e-faktura till min Internetbank?
Du måste regelbundet kontrollera hos din Internetbank om du har några e-fakturor som kommit in för betalning.

När får jag e-fakturan?
E-fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan. Kommunal skickar fakturor i början av månaden så e-fakturan finns på din internetbank i god tid.

Får jag en pappersfaktura?
Nej, när du är anmäld till e-faktura, så får du inte längre någon pappersfaktura från Kommunal.

Kan jag kombinera e-faktura med autogiro?
Nej, Kommunal erbjuder bara ett betalningsalternativ åt gången.

Vad är autobetalning?
Autobetalning fungerar som autogiro med den skillnaden att det är du själv som via din internetbank bestämmer vilka elektroniska fakturor som du vill ska gå via autobetalning. Det gör du enkelt och kan styra om du alltid eller bara under en begränsad period vill att e-fakturorna ska betalas med automatik.

Vad händer om jag missar att betala?
Om du missar att betala din e-faktura skickar Kommunal en betalningspåminnelse. Betalningspåminnelsen skickas i pappersform med vanlig post.

Hur avanmäler jag mig från e-faktura?
Via din Internetbank letar du upp avanmälan för elektronisk faktura. Där följer du instruktioner för avanmälan.

Vad händer om jag byter bank?
Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten elektronisk faktura från oss:
1) Avanmäl dig till e-faktura i den bank där du inte längre vill ta emot e-fakturor
2) Anmäl dig därefter till e-faktura i din nya bank

  • Det är alltid den senaste anmälan till e-faktura som styr vart e-fakturan skickas.
  • Observera att du måste spara ner fakturakopior från banken du avslutar, då historiska fakturor inte flyttas med till den nya banken.

Vart vänder jag mig om jag har frågor om e-faktura?

  • Har du frågor om själva betalningen så kontaktar du din bank.
  • Har du frågor om innehållet på fakturan, till exempel belopp eller betalningsdatum, eller om e-fakturan saknas, kontakta Kommunals Medlemscenter. Våra öppettider är måndag-fredag 08:30-15:30 och du når oss på Medlem@kommunal.se eller 010-442 70 00.

Dela sidan