Sydost

Denna sektion tillhör avdelning Stockholms län
Kommunal sektion Sydost är en sektion inom Kommunal Stockholms län.Vi organiserar medlemmar anställda inom Haninge, Nynäshamn och Tyresö kommun.

Våra medlemmar finns inom många olika yrkesgrupper

Barnskötare, kokerskor, vaktmästare, dagbarnvårdare, fritidsledare, vårdbiträden, boendestödjare, undersköterskor, personliga assistenter och yrkesarbetare inom de tekniska kontoren i kommunerna.

Förhandlingsteam - Lokala facket

För dig som arbetar inom Nynäshamn och Tyresö kommuner har vi förhandlingsteam, dit du kan vända dig om du har frågor som berör medlemskapet, löner och anställningsvillkor, med mera. Är du anställd inom Haninge kommun kan du kontakta oss på sektionen om du behöver komma i kontakt med facket.

Vad vi gör

På sektionsnivå arbetar vi med frågor som berör medlemskapet, löner och anställningsvillkor för våra medlemmar. Vi hjälper också till vid rehabiliteringsärenden, enskilda personärenden med mera. Facklig utbildning till medlemmar och våra arbetsplatsombud är en viktigt del av vårt arbete.

Medlemsmöten är också en viktig uppgift. Vi har tre medlemsmöten per år, där kan du som medlem vara med och påverka den fackliga verksamheten. Vi har också andra former av medlemsmöten, det kan vara yrkesträffar, ombudsmöten eller rena informationsträffar.

Sektionsstyrelsen

Sektionsstyrelsen har det övergripande ansvaret för sektionens verksamhet. I styrelsens uppdrag ligger att ansvara för verksamhetsplan, budget och studieverksamheten. Styrelsen ska se till att alla fackliga företrädare får den utbildning som krävs och att det fackliga förhandlingsarbetet samordnas.

Besöksadress:
Rudsjöterrassen 3
13681 HANINGE
Karta
Postadress:
Rudsjöterrassen 3
13681 HANINGE
Öppettider:
Må 9-16 Ti 9-18 On 9-16 To 9-16 Fr 9-12 Lunchstängt alla dagar mellan 12-13
Telefon:
Ordförande:
Alexandra Eldstål

Våra nyheter

Lars Frid har gjort all time high när det gäller tecknande av kollektivavtal i år, hela 32 stycken har han lyckats teckna.

Lars Frid har tecknat 32 avtal i år

Tre frågor till Lars Frid, regionalt fackligt ombud, som lyckats teckna 32 avtal under 2019.
Gå en kurs på ABF Stockholm i höst. Som Kommunalmedlem har du halva priset på en kurs/studiecirkel under 2019

Gå en ABF-kurs för halva priset

Drömmer du om att lära dig ett nytt språk, lära dig dreja eller bli en bättre talare? Som medlem i Kommunal Stockholms län har du 50 procents rabatt på en kurs eller studiecirkel under våren 2020. Få inspiration, träffa nya människor och lär dig nya saker med en kurs på ABF Stockholm.
Knapp med texten Varslad!

Information om Varslad-knapparna

Vi får tyvärr inte använda knappen med texten ”Varslad!” på våra arbetskläder eller synligt under arbetspasset. Arbetsgivaren anser att denna knapp kan oroa patienterna. Efter att ha kontrollerat med Kommunals jurister kan vi konstatera att arbetsgivaren tyvärr har rätt att ta det beslutet.

Medlemsmöte med anledning av varslet på Karolinska

Med anledning av att Karolinska universitetssjukhusets varsel kallar Kommunal till medlemsmöte i Huddinge och Solna torsdag 14 november.
Catharina Häggbom, förhandlingsansvarig på Karolinska

Varsel på Karolinska universitetssjukhuset

Under onsdagen meddelade sjukhusledningen på Karolinska universitetssjukhuset att man varslar 350 undersköterskor och stödpersonal på Kommunals avtalsområde. Dessutom varslas 250 läkare.
Jessica P Klemetsson, ordförande, Kommunal Stockholms län

Hög tid att snacka avtalsrörelse

Först stort tack till dig som väljer att vara medlem i Kommunal! Jag vet inte om du reflekterat över det själv, men just ditt och mitt aktiva val av medlemskap är det som avgör hur bra eller hur väl vi lyckas behålla våra kollektivavtalade förmåner. Förmåner som ob, extra semester, övertidsersättning, regler om ersättning och ledighet vid nära anhörigs bortgång etc. Det här är förmåner som vi i Kommunal förhandlat fram och inget vi kan ta för givet.
En fasteperiod har avslutats i Buddharamatemplet på Värmdö och för att fira det bjuds det på flera olika maträtter.

Böner, thailändsk mat och Kommunal

När Buddharamatemplet på Värmdö firade att fasteperioden är över blev Kommunal Stockholms läns förtroendevalda inbjudna för att få chansen att träffa potentiella medlemmar.
Lär dig mer om din pension under Kommunals pensionskvällar i höst.

Välkommen till höstens pensionskvällar

Det här med pension kan kännas långt borta. Men det lönar sig att bry sig. Genom att göra smarta val kan du lägga grunden för en bättre pension och bättre ekonomi i framtiden. Därför bjuder vi in våra medlemmar till en rad pensionskvällar i samarbete med Folksam under hösten.
Lönegranskaren Tim Kirwin ute på uppdrag hos ett trädgårdsanläggningsföretag i Upplands Väsby.

FACKLIG FRAMGÅNG: Tim och Peter fick ut 125 000 till anställda

125 000 kronor. Så mycket fick Tim och Peter ut under ett enda tillfälle till de anställda på ett företag när de granskade lönerna.
Lars Frid, regionalt fackligt ombud, Kommunal Stockholms län, har tecknat 17 avtal med arbetsgivare sedan i januari i år.

Facklig framgång: Lars Frid har tecknat 17 avtal sedan i januari

Lars Frid, regionalt fackligt ombud för Kommunal Stockholms län, har tecknat 17 kollektivavtal sedan i januari. Hur bär han sig åt egentligen?