Sydost

Denna sektion tillhör avdelning Stockholms län
Kommunal sektion Sydost är en sektion inom Kommunal Stockholms län.Vi organiserar medlemmar anställda inom Haninge, Nynäshamn och Tyresö kommun.

Våra medlemmar finns inom många olika yrkesgrupper

Barnskötare, kokerskor, vaktmästare, dagbarnvårdare, fritidsledare, vårdbiträden, boendestödjare, undersköterskor, personliga assistenter och yrkesarbetare inom de tekniska kontoren i kommunerna.

Förhandlingsteam - Lokala facket

För dig som arbetar inom Nynäshamn och Tyresö kommuner har vi förhandlingsteam, dit du kan vända dig om du har frågor som berör medlemskapet, löner och anställningsvillkor, med mera. Är du anställd inom Haninge kommun kan du kontakta oss på sektionen om du behöver komma i kontakt med facket.

Vad vi gör

På sektionsnivå arbetar vi med frågor som berör medlemskapet, löner och anställningsvillkor för våra medlemmar. Vi hjälper också till vid rehabiliteringsärenden, enskilda personärenden med mera. Facklig utbildning till medlemmar och våra arbetsplatsombud är en viktigt del av vårt arbete.

Medlemsmöten är också en viktig uppgift. Vi har tre medlemsmöten per år, där kan du som medlem vara med och påverka den fackliga verksamheten. Vi har också andra former av medlemsmöten, det kan vara yrkesträffar, ombudsmöten eller rena informationsträffar.

Sektionsstyrelsen

Sektionsstyrelsen har det övergripande ansvaret för sektionens verksamhet. I styrelsens uppdrag ligger att ansvara för verksamhetsplan, budget och studieverksamheten. Styrelsen ska se till att alla fackliga företrädare får den utbildning som krävs och att det fackliga förhandlingsarbetet samordnas.

Besöksadress:
Rudsjöterrassen 3 plan 8
13641 HANDEN
Karta
Postadress:
Rudsjöterrassen 2
13681 HANINGE
Öppettider:
OBS för närvarande tar vi ej emot drop-in besök! Telefontid Mån-Torsd 10.00-15.00
Telefon:
Ordförande:
Alexandra Eldstål

Våra kalenderhändelser

Våra nyheter

Nu är det dags att göra din röst hörd på din sektions årsmöte

Februari betyder att Kommunal Stockholms läns sektioner har sina årsmöten. Det är ett jättebra tillfälle att vara med och påverka och alla medlemmar är varmt välkomna till sina respektive sektioners möten.
Bild på kvinna och man utomhus iklädda i vinterjackor.

Haningeupproret vill få bort ohälsosamma scheman

Schemaläggningen i Haninges kommunala äldreomsorg orsakar arbetstider som är långtifrån hållbara för Kommunals medlemmar. Kommunal vill få en bättre dialog med arbetsgivaren och att man tar hänsyn till arbetsmiljön när personalen får sina scheman. Det vill Kommunal sektion sydost påverka genom sin kampanj Haningeupproret.
Utbildningsstipendium.

Student och medlem i Kommunal Stockholms län - sök stipendium

Som student och medlem i Kommunal Stockholms län har du varje år möjlighet att få upp till 900 kronor för inköpt kurslitteratur.

Sök utbildningsstipendium

Som student och medlem i Kommunal Stockholm har du varje år möjlighet att få upp till 900 kronor för inköpt kurslitteratur.
Föreläsningar om försäkringar med Folksam.

Välkommen till webbinarium om dina försäkringar

På din arbetsplats och under din fritid omfattas du av försäkringar som ger dig hjälp och ekonomiskt stöd i olika situationer. Det är lätt att missa ersättningar du har rätt till men ofta är det möjligt att göra en anmälan i efterhand. Välkommen att lära dig mer på Folksams webbinarium under våren.
Marika Eriksson är Kommunal Stockholms läns representant på Gershedens folkets hus möten.

Lär dig mer om arbetarrörelsens kulturhistoria på Skansen

Gershedens folkets hus stod klart 1908 och fungerade som Gershedenbornas möteslokal i 50 år. Men sedan upphörde verksamheten och huset skänktes till Skansen. Kommunal Stockholms län är en av föreningarna som idag stöttar Gershedens folkets hus.
"Det gör inte ont att rösta, har man rösten ska man använda den", säger Mirja Räihä.

"Det är lika viktigt att engagera sig i kyrkopolitiken som i kommunpolitiken"

Mirja Räihä är en räv i fackliga och politiska sammanhang. Förutom förtroendevald inom Kommunal Stockholms län är hon LO Stockholms läns ordförande och sitter i kommunfullmäktige för Socialdemokraterna i Stockholm där hon har och har haft en rad förtroendeuppdrag. Från förra kyrkovalet är hon också vice ordförande i Spånga-Kista församling. "Det är lika viktigt att engagera sig i kyrkopolitiken som i kommunpolitiken", säger hon.

Pressmeddelande: Huddinge skär ner på äldreboende

Pressmeddelande från Kommunal sektion Huddinge med anledningen av nedskärningar i äldreomsorgen.

En annan välfärd är möjlig

Uttalande från Kommunal Stockholms läns representantskap 24 april 2021.

Semestra i Stockholms län? Hyr stuga genom Nygård

Välkomna till Semesterhemmet Nygård. Här finns stugor i olika storlekar att hyra.