Omorganisation för avdelning Skånes medlemmar med privat arbetsgivare

Den 15 december 2022 markerade en betydelsefull milstolpe för Kommunal när förbundsstyrelsen fattade beslutet att omstrukturera sektionsorganisationen för privatanställda medlemmar inom Kommunal. Den nya strukturen innebär en betoning på tydligare representation och bättre anpassning till behoven hos medlemmar som arbetar hos privata arbetsgivare. Denna förändring är ett led i att möta de utmaningar och behov som framkommit i medlemsundersökningar och reflekterar Kommunals engagemang för att stärka fackligt arbete inom den privata sektorn.

Illustration väg
Foto: Kommunal

Kontakt för medlemmar och förtroendevalda med privata arbetsgivare

Från och med 1 december 2023 påbörjar avdelning Skåne med att ta över hanteringen av frågor från medlemmar och förtroendevalda med privata arbetsgivare. Arbetet förväntas pågå under december 2023 - september 2024. Under kontaktinformationen återfinns en lista på de företag som avdelningen tagit över hanteringen av fackliga frågor. Om du finner din arbetsgivare på listan är det nedan telefonnummer och e-post som gäller vid kontakt utöver kontakten med ditt/dina fackliga ombud på din arbetsplats, förstås!

Telefon

010-442 80 00 

Telefontider
Måndag 9-12; Tisdag 9-12; Onsdag 9-12; Torsdag 13-16; Fredag Stängt 

E-post

skane@kommunal.se

Fler arbetsgivare kommer att läggas till listan allt eftersom. 
När det är dags för en förändring kommer de medlemmar som berörs få ett sms om detta! 

Lista på de företag som avdelningen tagit över hanteringen av fackliga frågor för

Arbetsgivare

Från och med november 2023

Vardaga AB
Vardaga Nytida omsorg AB
Vardaga äldreomsorg AB
Helsingborgs pastorat
Lunds pastorat
Mekka Traffic AB
Bergkvara Buss AB

Från och med den 15 februari 2024

Malmö pastorat

Från och med den 17 april 2024

Humana Omsorg AB 
Humana LSS Sverige AB 
Nytida AB (Ambea) 
Förenede Care AB 
Frösunda LSS AB 
Frösunda omsorg AB 
Norlandia Förskolor AB 
Norlandia Förskolor kids2home
Svenska kunskapsskolan koncept AB
Trinomen
Dibber Fyrklövern AB 
Dibber Helsingborg AB 
Dibber Kubbikskolan AB 
Dibber Malmö AB 
Dibber Olymp AB 
Dibber Rosa Tornet AB 
Dibber Rydebäck AB 
Dibber Råå Förskola AB 
Dibber Trollflöjtens Förskola AB 
Dibber Tussi Förskola AB 
Hemfrid i Sverige AB 
Sodexo AB 

Kommunals stadgar

För att förstå hur beslutsordning ser ut inom Kommunal och hur mandat och ansvar förhåller sig inom organisationen återges kortfattat den paragraf och de moment som är aktuella i fallet med den nya sektionsorganisationen, var beslutet om densamma ligger samt ansvaret att verkställa beslutet.

Det regelverk som Kommunal och Kommunal avdelning Skåne har att förhålla sig till är Kommunals stadgar [länk]. För den nya sektionsorganisationen är det främst tre skrivelser som alla återfinns under §9 som är aktuella: 

§9 moment 2 anger att avdelningens uppgift är 
... att i enlighet med stadgarna tillvarata medlemmarnas intressen.

§9 moment 2 anger också 
... att avdelningen ska följa stadgar och beslut som fattas av förbundets nationella organ samt säkerställa att de verkställs.

§9 moment 9 anger 
... att avdelningsstyrelsen beslutar om bildande av sektioner.

För avdelning Skåne innebär det att avdelningens uppgift är att tillvarata medlemmarnas intressen i enlighet med stadgarna, att avdelningen ska följa stadgar och beslut som fattats av förbundsstyrelsen samt säkerställa att besluten fattade på nationell nivå, verkställs. Likaså är det avdelningsstyrelsen som beslutar om bildandet av sektioner. 

Information om beslutet, bakgrund, syfte och mål

Här nedan kan du läsa om bakgrunden till beslutet om förändrad sektionsorganisation, men även om syftet och målet med densamma. Du kan även ta del av delar av samma information genom den informationsfilm som återfinns nedanför den skriftliga informationen! 

Varför en ny sektionsstruktur?

Bakgrund: Förståelse för beslutet

För att förstå bakgrunden till detta beslut är det viktigt att betrakta Kommunals medlemsbas. I juni 2022 hade förbundet cirka 505 000 medlemmar, varav ungefär 113 000 tillhörde den privata sektorn. För Skånes del är motsvarande siffror lite drygt 65 000  medlemmar totalt, varav lite drygt 15 000 tillhörandes den privata sektorn. Den privata sektorn innefattar medlemmar med arbetsgivare utanför den offentliga sektorn, vilket innebär företag och organisationer som inte är kommuner eller regioner.

En medlemsundersökning från 2021 visade att förtroendevalda inom den privata sektorn uttryckte en mer negativ attityd till Kommunal jämfört med deras kollegor i den offentliga sektorn. Orsakerna till detta inkluderade missnöje med stöd och information från Kommunal under föregående avtalsrörelse. Denna insikt har lett till behovet av att anpassa organisationen för att möta de specifika behoven och utmaningarna som de privatanställda medlemmarna står inför.

Målet med den nya organisationen: Stärkt fackligt arbete i privat sektor

Det övergripande målet med den nya sektionsorganisationen är att öka organisationsgraden på privata arbetsplatser och förse medlemmarna med bättre stöd och information. Genom att skapa en eller flera privata sektioner, var och en med en demokratiskt vald styrelse, strävar Kommunal efter att skapa en struktur där frågor kan hanteras av de som bäst förstår dem – ombud på arbetsplatsen, specialiserade ombudsmän och andra avdelningsanställda.

Den nuvarande situationen, där den fackliga verksamheten inom privat sektor många gånger har hamnat vid sidan av den ordinarie verksamheten och därmed inte lyckats engagera medlemmarna tillräckligt, kräver en anpassning av sektionsstrukturen för att möta de specifika utmaningarna och förbättra medlemmarnas upplevelse av stöd och kunskap om kollektivavtal.

Lokal anpassning för optimal effekt

För att implementera den nya sektionsorganisationen har varje avdelning av förbundsstyrelsen fått möjligheten att skapa en struktur som passar deras unika behov. I avdelningsstyrelsens mandat ligger att fatta beslut om sektionsorganisationen inom varje avdelning. För att ha så bra underlag som möjligt inför beslutet om hur avdelning Skånes nya sektionsorganisation ska se ut valde avdelningsstyrelsen att involvera alla 28 sektioner i processen genom bildandet av strukturutredningsgruppen, fortsättningsvis förkortad STRUK. STRUKs uppgift var att ta fram minst två och som mest tre förslag på ny sektionsorganisation. Det enda STRUK hade att förhålla sig till var kravet på att deras förslag innehöll bildandet av minst en privatsektion. Avdelningsstyrelsen är fortfarande fri att fatta beslut oavsett hur förslagen från STRUK ser ut. 

STRUK utgjordes av;
Processledare (Karin Jacobsson) 
En representant från varje sektion i avdelning Skåne. Sammanlagt 28 personer. 
En representant från ungkommittén
En representant från avdelningsstyrelsen

Sektioner, ungkommittén samt avdelningsstyrelsen beslutade själva vem de ville skulle representera dem i STRUK. En central uppgift för representanten var att dels föra med sig tankar från den grupp hen representerade, dels återkoppla till sin grupp om vad STRUK diskuterade. 

STRUK träffades tre gånger under hösten 2023: 9 oktober, 23 oktober samt 6 november. Sammankallande till mötena var processledaren.  

Stöd
Till stöd för diskussioner hade STRUK tillgång till ett antal personer som befann sig i rummet samtidigt, men som inte hade något mandat när det kom till själva förslagen STRUK sedermera lade fram. Detta stöd utgjordes av; 
Esef Mehanovic, gruppchef ombudsmän, privata gruppen
Lena-Karin de Carvalho, gruppchef ombudsmän, offentliga gruppen
Monica Brundin Danielsson, kommunikatör
Anders Sahlström Glassel, vikarierande administrativ chef
Lotte Hyldgaard, IT och system 

Strukturutredningsgruppens förslag

Strukturutredningsgruppens tre förslag på ny sektionsorganisation: 

Förslag 1  
- tre privatsektioner (kyrkan placeras i en privatsektion; förskola, skola, hushållsnära tjänster, kök och lokalvård utgör en privatsektion

Kommun- och regionsektioner förblir oförändrade i antal och geografi. 
Inom dessa sektioner ingår kommunala bolag. Exempel på dessa är de bolag som ansvarar för räddningstjänst, vatten, miljö och fastighet. 

Förslag 1 innebär att det skapas tre privatsektioner, vilka är;

1 Hälsa, vård och omsorg
2 Förskola, skola, hushållsnära tjänster, kök och lokalvård
3 Trafik, grön sektor, kyrkan, teknik och service

Förslag 2 
- tre privatsektioner (kyrkan ligger kvar i kommunsektionerna; förskola, skola, hushållsnära tjänster, kök och lokalvård utgör en privatsektion.) 

Kommun- och regionsektioner förblir oförändrade i antal och geografi.
Inom dessa sektioner ingår kommunala bolag. Exempel på dessa är de bolag som ansvarar för räddningstjänst, vatten, miljö och fastighet.
Kyrkan föreslås ligga kvar i det som blir kommunsektionerna. 

Förslag 2 innebär att det skapas tre privatsektioner, vilka är;

1 Hälsa, vård och omsorg
2 Förskola, skola, hushållsnära tjänster, kök och lokalvård
3 Trafik, grön sektor, teknik och service

Förslag 3 
- fyra privatsektioner (kyrkan placeras i en privatsektion; förskola och skola utgör en privatsektion; hushållsnära tjänster, kök och lokalvård utgör en privatsektion.) 

Kommun- och regionsektioner förblir oförändrade i antal och geografi.
Inom dessa sektioner ingår kommunala bolag. Exempel på dessa är de bolag som ansvarar för räddningstjänst, vatten, miljö och fastighet.

Förslag 3 innebär att det skapas fyra privatsektioner, vilka är;

1 Hälsa, vård och omsorg
2 Förskola och skola
3 Hushållsnära tjänster, kök och lokalvård
4 Trafik, grön sektor, kyrkan, teknik och service

Vad händer med förslagen?

8 november 2023 skickades samtliga förslag ut på remiss. Sektionerna fick i uppdrag att i sin tur skicka länken till remissen till alla demokratiskt valda i sin sektion samt till alla funktionella som var involverade i sektionsarbetet. Arbetsplats- och skyddsombud med privata arbetsgivare fick ett separat länk skickat till sig från avdelningen. Övriga till vilka remissen skickades var ombuds- och tjänstemän i avdelning Skåne. 

15 och 16 november 2023 hölls två informationsmöten på kvällstid via TEAMS för arbetsplats- och skyddsombud med privata arbetsgivare. Mötet leddes utav gruppcheferna, där de gick igenom bakgrunden till förbundsledningens beslut om omorganisation, om hur avdelning Skåne valt att hantera processen, om STRUK samt om remissförfarandet. 

24 november 2024 klockan 16:00 var sista svarstid för remissen. 

7 december 2023 presenterades samtliga tre förslag med en sammanställning av remissvaren för avdelning Skånes ledningsgrupp. Antal som svarat att de tagit del av remissen var 227 fördelat på 117 från sektioner - demokratiskt valda och funktionella, 83 från arbetsplats- och skyddsombud samt 27 från tjänstemän och ombudsmän. Sammanlagt har det inkommit 200 kommentarer där förslag 1 fick 56 kommentarer varav 50% var positiva, förslag 2 fick 76 kommentarer varav 43% var positiva och förslag tre 68 kommentarer varav 40% var positiva.  

18 december 2023 presenterades samtliga tre förslag för avdelningsstyrelsen vid deras möte på Backagården i Höör.

30 januari 2024 presenterade gruppcheferna i avdelning Skåne det förslag de förordar utifrån de tre förslagen framtagna av STRUK. Det förslag gruppcheferna presenterar för ledningsgruppen och sedermera skriver fram till avdelningsstyrelsen baseras på det förslag som i remissrundan fick flest positiva kommentarer procentuellt sett.   

14 februari 2024 fattar avdelningsstyrelsen beslut om hur avdelning Skånes nya sektionsstruktur kommer att se ut, effektiv från våren 2025. 

Observera att avdelningsstyrelsen är fri att fatta beslut alldeles oavsett hur STRUKs förslag lyder, utifrån remissvaren eller gruppchefernas skrivelse lyder. Det ligger i avdelningsstyrelsens mandat att göra så.  

När fattas beslut om hur den nya sektionsstrukturen ska se ut?

Den 14 februari 2024 beslutar avdelningsstyrelsen om hur den nya sektionsstrukturen ska se ut. 

Vad händer efter avdelningsstyrelsens beslut den 14 februari 2024?

Efter avdelningsstyrelsens beslut om hur den nya sektionsstrukturen ska se ut påbörjas ett intensivt arbete för att rent tekniskt kunna genomföra organisationsförändringen. Mycket av det arbetet kommer i början att ske internt på avdelningen, men kommer att involvera sektionerna. Information om vad som behöver göras kommer skickas ut så fort som möjligt för att arbetet ska kunna planeras. 

Information om avdelningsstyrelsens belsut, inklusive information om interimsstyrelse och adjungerade publiceras här den 24 april. 

Projektgrupp ansvarar för framdriften mot en ny sektionsorganisation

För att hantera den nya sektionsorganisationen och allt det arbete som kommer att krävas för att övergången ska gå så smidigt som möjligt har avdelning Skåne valt att tillsätta en projektgrupp. Projektgruppen utgörs av;  

Karin Jacobsson, projektledare
Esef Mehanovic, gruppchef ombudsmän, privata gruppen
Lena-Karin de Carvalho, gruppchef ombudsmän, offentliga gruppen
Marie-Louise Nilsson, verksamhets- och områdesansvarig ombudsman, organisation 
Lotte Hyldgaard, IT och organisation 
Monica Brundin-Danielsson, kommunikation 

Har du frågor som du inte finner svar på här på sidan rörande projektet och dess framdrift, skicka ett mail till Karin Jacobsson. Frågor tas tacksamt emot och ingen fråga är obetydlig.   Glöm inte att ange kontaktinformation där det framgår hur du vill ha återkoppling! 

Information i kronologisk ordning som kommunicerats ut till sektioner samt medlemmar i avdelning Skåne

8/11-23 E-post: Förslag på ny sektionsstruktur: Remiss

Mottagare
Samtliga sektioner

Ämne
Förslag på ny sektionsstruktur: Remiss

Avsändare:
skåne@kommunal.se

8/11-23 SMS: Mottagare: Arbetsplats- och skyddsombud med privata arbetsgivare

Inbjudan till digitala informationsmöten den 15 november klockan 17 och den 16 november klockan 19. 

10/11-23 E-post: Lägesrapportering, support, löpande frågor samt företag i fokus - privata företag

Mottagare
Sektioner Skåne; Ombudsmän Skåne

Kopia
Avdelningsstyrelsen, alla assistenter 

Ämne
Lägesrapportering, support, löpande frågor samt företag i fokus - privata företag

Avsändare:
skåne@kommunal.se

14/11-23 SMS: Mottagare: Arbetsplats- och skyddsombud med privata arbetsgivare, Påminnelse om digitala informationsmöten.

Mottagare
Arbetsplats- och skyddsombud

Ämne
Inbjudan till digitala informationsmöten onsdagen den 15 november klockan 17 samt torsdagen den 16 november klockan 19. 

17/11-23 SMS: Mottagare: Fackliga ombud med privata arbetsgivare

Mottagare
Fackliga ombud med privata arbetsgivare

Ämne
Länk till remissen med möjlighet att lämna synpunkter. 

20/11-23 E-post: Påminnelse att lämna synpunkter på förslagen på ny sektionsorganisation för medlemmar med privata arbetsgivare, innan den 24 november kl 16!

Mottagare
Samtliga sektioner

Ämne
Påminnelse att lämna synpunkter på förslagen på ny sektionsorganisation för medlemmar med privata arbetsgivare, innan den 24 november kl 16! 

Avsändare:
skåne@kommunal.se

27/11-23 SMS: Mottagare: Medlemmar med privata arbetsgivare

Mottagare
Medlemmar i avdelning Skåne med följande arbetsgivare: 
Vardaga AB; Vardaga Nytida omsorg; Vardaga äldreomsorg AB
Helsingborgs pastorat
Lunds pastorat
Bergkvarabuss AB; Mekka Traffic AB

Ämne:
Kommunal Skåne tar över hanteringen av frågor gällande er arbetsplats! 

22/12-23 E-post: Hanteringsordning samt om löpande frågor på sektionen

Mottagare
Alla sektioner samt alla ombudsmän 

Ämne
Hanteringsordning samt om löpande frågor på sektionen

Avsändare:
skåne@kommunal.se

6/2-24 SMS: Mottagare: Medlemmar med privata arbetsgivare

Mottagare
Medlemmar i avdelning Skåne med följande arbetsgivare: 
Malmö pastorat

Ämne
Kommunal Skåne tar över hanteringen av frågor gällande er arbetsplats från och med den 2024-02-15! 

Information till ombud med privata arbetsgivare
Information till ombud med privata arbetsgivare

Information till specifika målgrupper

Här nedan följer länkar till specifik information för olika målgrupper. Information kommer att delas här vart efter behovet uppstår i organisationen. Om just du saknar information för den specifika grupp/arbetsplats du tillhör, använd formuläret längst ner på sidan. Tack vare ditt bidrag fyller vi på med efterfrågad information här på sidan. Tack för din hjälp!  

Ange vilken specifik grupp/arbetsplats du tillhör!
Jag saknar information om...

Jag godkänner att mina personuppgifter behandlas enligt Kommunals personuppgiftspolicy i det syfte formuläret avser (T.ex. anmälan, bokning, enkät eller prenumeration). Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter enligt GDPR.

Kategorier

Dela sidan

Kontakta Kommunal

Har du frågor om medlemskap eller behöver du hjälp i något som rör ditt arbetsliv? Ring, så hjälper vi dig!

010-442 70 00Öppettider och andra kontaktvägar