Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Värvartisdag i sommarhettan

Möte mellan vikarie och ombudsman
Abdi Ibrahim är vikarie på Pilegårdens äldreboende i Hammenhög och får en dos facklig kunskap av ombudsman Katarina Sandberg
Foto: Monica Brundin Danielsson
2018-07-25
Det är en av den heta sommarens hetaste dagar. Termometern visar 30 grader och då är det ändå bara förmiddag. Inne på Pilegårdens äldreboende i Hammenhög surrar fläktarna till liten nytta. Det är värvartisdag på den skånska landsbygden och Ingrid Viberg från sektion sydost har tygkassen full med facklig information.

I hemtjänstens lokal träffar vi Tommy. Han är inne för en snabb rast och är redan medlem i Kommunal.

- Det är självklart att vara med, säger Tommy som svar på frågan varför.

- Kollektivet är alltid starkare än individen och så hoppas jag på att få hjälp om det blir en konflikt.

Pilegården drevs från början i kommunal regi. Övergick sen till en privat aktör och är nu tillbaka i den kommunala organisationen. Det har varit rörigt mellan varven men börjar nu lugna ner sig för personalen.

Abdi Ibrahim är en av vikarierna på boendet. Han är inte med i facket trots att han arbetat extra ett helt år som komplement till studierna på Österlens folkhögskola i Tomelilla. Han tycker om att hjälpa äldre människor och jobbar gärna så mycket som möjligt. Katarina Sandberg, som är ombudsman på avdelning Skåne, ger honom en snabbkurs i facklig kunskap och ett gäng broschyrer.

- Jag ska läsa dem, lovar Abdil.

I personalrummet sitter Catarina och Margareth.  Margareth ska snart gå i pension och samtalet handlar om fortsatt medlemskap som pensionär och bristen på arbetsplatsombud och skyddsombud på arbetsplatsen.

- Det hade verkligen varit bra om vi kunder rekrytera arbetsplatsombud och skyddsombud, säger Ingrid från sektionen och noterar att det är en uppgift att ta tag i efter semestrarna.