Värvartisdag i sommarhettan

Det är en av den heta sommarens hetaste dagar. Termometern visar 30 grader och då är det ändå bara förmiddag. Inne på Pilegårdens äldreboende i Hammenhög surrar fläktarna till liten nytta.

Det är värvartisdag på den skånska landsbygden och Ingrid Viberg från sektion sydost har tygkassen full med facklig information.

Möte mellan vikarie och ombudsman
Abdi Ibrahim är vikarie på Pilegårdens äldreboende i Hammenhög och får en dos facklig kunskap av ombudsman Katarina Sandberg
Foto: Monica Brundin Danielsson

I hemtjänstens lokal träffar vi Tommy. Han är inne för en snabb rast och är redan medlem i Kommunal.

- Det är självklart att vara med, säger Tommy som svar på frågan varför.

- Kollektivet är alltid starkare än individen och så hoppas jag på att få hjälp om det blir en konflikt.

Pilegården drevs från början i kommunal regi. Övergick sen till en privat aktör och är nu tillbaka i den kommunala organisationen. Det har varit rörigt mellan varven men börjar nu lugna ner sig för personalen.

Abdi Ibrahim är en av vikarierna på boendet. Han är inte med i facket trots att han arbetat extra ett helt år som komplement till studierna på Österlens folkhögskola i Tomelilla. Han tycker om att hjälpa äldre människor och jobbar gärna så mycket som möjligt. Katarina Sandberg, som är ombudsman på avdelning Skåne, ger honom en snabbkurs i facklig kunskap och ett gäng broschyrer.

- Jag ska läsa dem, lovar Abdil.

I personalrummet sitter Catarina och Margareth.  Margareth ska snart gå i pension och samtalet handlar om fortsatt medlemskap som pensionär och bristen på arbetsplatsombud och skyddsombud på arbetsplatsen.

- Det hade verkligen varit bra om vi kunder rekrytera arbetsplatsombud och skyddsombud, säger Ingrid från sektionen och noterar att det är en uppgift att ta tag i efter semestrarna.