Den 20 maj 2021: Webbseminarium med internationellt tema

Utanför förbundsmötets dagordning den 20 maj anordnas ett webbseminarium med internationellt tema. Webbseminariet startar direkt efter a-kassans Elektorsförsamlingens sammanträde cirka klockan 13:30 och pågår under två timmar. Ni använder samma länk som är till a-kassans Elektorsförsamlingens

sammanträde.

Även om du inte är ombud på a-kassans sammanträde kan du följa seminariet digitalt

Sändningen börjar den 20 maj klockan 13.30. Du kan även titta i efterhand.

Medverkande:

Olof Palmes center presenterar rapporten VARNING! FRIHET I FARA - en rapport om de auktoritära ledarna
”De må heta Putin, Xi Jinping, Erdogan, Duterte eller Bolsonaro. Några är klassiska odemokratiska ledare i länder utan demokratiskt styrelseskick, medan andra utnyttjar missnöjet och tar sig makten genom allmänna val. Alla sätter sig över de demokratiska spelreglerna, struntar i att hålla sig till sanningen och angriper fri media. En del fängslar och tystar sina politiska motståndare. Genom rasism och extrem nationalism ställer de grupper mot varandra. Partier, fackföreningar och folkrörelser som står upp för alla människors lika värde jobbar i motvind. Fler människor lever i ofria länder än i demokratier - och utvecklingen går åt fel håll. Men runt om i världen finns det motkrafter som vägrar bli tystade, som driver på för rättvisa. Mer än någonsin behöver de vårt stöd.”

Sofia Eriksson, Kommunal, berättar om projektet ”När fackligt arbete gör skillnad i människors vardag”
Ett fackligt kvinnoprojekt i Afrika med 13 afrikanska länder och lika många fackföreningar. Alla förbund samverkar kring de fackliga utmaningarna som gäller organisering, stöd till informellt anställda och andra utmaningar i sektorerna. Våld mot kvinnor, inklusive sexuella trakasserier är vanligt förekommande och ska vara en prioriterad fråga på fackföreningarnas agenda. Hälsa och säkerhet för kvinnliga arbetare ska förbättras och därmed leda till färre olyckor och skador relaterade till arbetet. Projektet har fått resultat som både bokstavligen har räddat livet på hushållsanställda och förändrat de afrikanska fackförbundens representation och syn på jämställdhet.

Varmt välkomna!