Välfärden saknas i Tidöavtalet!

Vad innebär egentligen Tidöavtalet för medlemmarna i Kommunal? Läs Kommunals utredares analys av överenskommelsen punkt för punkt. Många av punkterna i Tidöavtalet kommer att få långtgående konsekvenser för vårt land om de genomförs. Vissa punkter är mer alarmerande och bekymmersamma än andra.

Person framför folksamling
Demokrati ingen självklar rättighet, men alltid värd att kämpa för. Kommunals ordförande Malin Ragnegård talar vid Manifestation för den kvinnliga kampen i Iran, Norrmalmstorg Stockholm
Foto: Kommunal

En månad efter riksdagsvalet presenterades Tidöavtalet. Avtalet och därefter regeringsförklaringen är delar av inriktningen på den politik den nytillträdda regeringen kommer föra under mandatperioden. Vad säger avtalet om frågor som är relevanta för medlemmarna i Kommunal och för Kommunal som fackförening?

Kommunal är en demokratisk organisation som värnar om ett demokratiskt samhällssystem och bygger all verksamhet på uppfattningen och respekten för alla människors lika värde och rätt. De värderingar som vägleder Kommunals verksamhet är alla människors lika värde, rättvisa, jämlikhet, jämställdhet, mångfald, solidaritet och frihet.

Detta är grundbultar i förbundets stadgar och Kommunal ser därför med stor oro på vad Tidöavtalet kan innebära för samhällsutvecklingen. Reformerna i avtalet riskerar bland annat att spä på utvecklingen mot parallellsamhällen. Ett exempel är språkkravet inom äldreomsorgen som, utan rätt insatser kring utbildning och tydligare arbetsgivaransvar, kommer höja trösklarna in på arbetsmarknaden ytterligare och utestänga stora delar av arbetskraften.

Läs Kommunals utredares analys i bifogad pdf. Varje avsnitt innehåller punkterna citerat ordagrant i kursivt, följt av kommentarer från Kommunals utredare.