Uttalande om Lagen om anställningsskydd från Kommunals kongress 2019

Grundläggande för den svenska modellen är att arbetsmarknadens parter ansvarar för lönebildningen, bär huvudansvaret för regleringen av arbetslivet och för att lösa tvister som uppstår på arbetsplatserna.  Inte staten via lagstiftning och kontroll.

Yrkeslivet för medlemmarna i Kommunal förstörs idag av otrygga jobb som staplade visstidsanställningar och korttidskontrakt. Samtidigt tillsätter regeringen en utredning med uppdrag att göra det billigare för arbetsgivarna att säga upp anställda och göra avsevärt fler undantag i turordningsreglerna.

Det skulle kraftigt försvaga den svenska modellen, rubba maktbalansen på arbetsmarknaden och påverka över 500 000 yrkesskickliga medlemmar i Kommunal.

Det skulle, kort och gott, innebära: Mer makt åt arbetsgivaren – mindre trygghet för löntagarna.

Det kan Kommunal aldrig acceptera!

Därför kräver Kommunals kongress: Låt den svenska arbetsrätten vara! Den sköter arbetsmarknadens parter bäst själva.