Uttalande från Kommunal Skånes representantskap 2024-04-25

2023 blev ett mörkt år. Ett år då 65 arbetstagare dog på sitt arbete. Händelserna kallas arbetsplatsolyckor och rymmer allt från fallolyckor till våld och till så kallad förlorad kontroll av till exempel fordon eller maskin.

Bild från representantskapsmötet 2024-04-25
Foto: Kommunal

Vi kallar det bristande arbetsmiljö. Vi kallar det bristande respekt för arbetstagarnas säkerhet. Vi kallar det för nonchalans och okunnighet.

Ser vi över en tioårsperiod har 380 människor dött på jobbet och då är det bara toppen av ett isberg. Siffran rymmer ”bara” de så kallade olyckorna. För egentligen är det många, många fler som mister livet på grund av jobbet - cirka 3 000 per år enligt Arbetsmiljöverkets statistik. Då handlar det inte om de akuta händelserna. I stället är det år av slitage på kropp och själ. Enbart jobbstress kräver drygt 700 människoliv varje år och ny forskning visar att vart 20e suicid har samband med arbetsrelaterad mobbning.

Så mycket sker i skymundan. Utan stora rubriker eller massiva insatser. Det är den dagliga, utdragna dåliga arbetsmiljön som kostar flest liv och vi behöver se hela bildens alla perspektiv.

I september 2023 fick Arbetsmiljöverket uppdrag av regeringen att utreda på vilka sätt skyddsombuden ska väljas och verka.

I uppdraget, som ska redovisas den 30 april står:
Skyddsombuden har en viktig roll i att skapa säkra och trygga arbetsplatser och företräder alla arbetstagare på arbetsplatsen, oavsett om skyddsombuden respektive arbetstagarna har en facklig tillhörighet eller inte
Vi anser att politiken ska hålla tassarna borta från skyddsombuden. Uppdraget kräver en större tillhörighet - den fackliga. Det är där skyddsombuden kan få skydd enligt förtroendemannalagen, det är där de får stöd i kniviga situationer och det är där de delar erfarenheter med andra med samma uppdrag. Ett skyddsombud sitter inte arbetsgivarens knä.  Ett bra skyddsarbete i samverkan utvecklar verksamheterna och skapar en god arbetsmiljö.

Vi Kommunal Skåne vill värna skyddsombuden och deras viktiga och ansvarsfulla uppdrag.

Vi Kommunal Skåne vill stoppa alla politiska angrepp mot skyddsombuden.

Vi Kommunal Skåne vill att landets samtliga arbetsgivare tar arbetsmiljöfrågorna på allra största allvar.