Uppskjutet representantskapsmöte via nätet

Igår höll avdelning Väst representantskapsmöte. Det var vårens möte som blev uppskjutet på grund av corona och som av fortsatt rådande omständigheter fick arrangeras digitalt.

Datorskärm som visar avdelning Västs representantskapsmöte och en röd kaffekopp.
Representantskapsmötet arrangerades via webben.
Foto: Kommunal

Totalt var ca 200 personer uppkopplade för att delta i avdelning Västs representantskapsmöte, där de allra flesta var delegater och övriga anställd personal på avdelningen. Med på mötet fanns också en tekniker för att assistera vid tekniska problem och när val skulle genomföras i den digitala plattform som användes för mötet.

Efter lite initiala problem när alla skulle ansluta gick det mesta trots allt bra. Det var en del rundgång emellanåt och några upplevde problem som troligtvis berodde på brister i uppkopplingen på deras nätverk. Men med tanke på hur många som deltog och att detta blev ett första möte av denna typen för avdelningen så gick mötet under omständigheterna ändå bra.

Fantastiskt kul att vi har så många aktiva representantskapsombud som vill och vågar ta debatten i "talarstolen" även om vi tvingats till en digital lösning denna gång.

Anna Skarsjö, avdelningsordförande

Många val till uppdrag

De huvudsakliga punkterna på gårdagens möte handlade om val; vice ordförande, fem styrelseledamöter, revisorer och valberedning skulle väljas. Här gjorde tekniken det lätt och tydligt. De som hade rösträtt fick listor över de nominerade och kunde rösta på så många platser det fanns i de olika valen. Vi som var "åskådare" på mötet fick istället se en ruta där det stod att ett val pågick. Varje val gick väldigt snabbt och därefter kunde resultaten presenteras tydligt med hur många röster varje deltagare fått.

Som ordförande kan jag inte annat än att vara stolt att intresset för de olika avdelningsuppdragen är så stort och att det fanns så många kloka nominerade att välja mellan, valberedningen måste haft ett tufft jobb i år.

Anna Skarsjö

Till posten som ny vice ordförande fanns bara valberedningens förslag; Sladjana Gustafsson som är förtroendevald i sektion Ale och som varit ledamot i styrelsen fram tills sitt nya uppdrag. Eftersom hon var den enda kandidaten kunde hon väljas per acklimation. Övriga uppdrag fanns det desto fler nominerade till och där blev det ibland flera omröstningar innan ett resultat hade vaskats fram.

Det blir spännande att lära känna Sladjana Gustafsson i en ny roll som vice ordförande för Kommunal Väst. Med henne, avdelningsstyrelsen, avdelningskontoret och alla förtroendevalda i organisationen blir det en lätt uppgift att vara ordförande det kommande året.

Anna Skarsjö

Nästa representantskapsmöte för avdelningen är den 25 november och blir troligtvis också digitalt.

Nyvalda vid gårdagens möte

Avdelningsstyrelsen

Vice ordförande

• Sladjana Gustafsson