Uppskjutet representantskapsmöte via nätet

Datorskärm som visar avdelning Västs representantskapsmöte.
Representantskapsmötet arrangerades via webben.
Foto: Kommunal
Personer vid olika bord under ett möte.
Lokalkontorschefen och mötespresidiet vid sina datorer under mötet.
Foto: Kommunal
Möte på Kommunal Västs kontor.
Styrelsen fanns samlad under mötet.
Foto: Kommunal
Några personer runt ett bord vid ett möte.
Avdelningens personal fanns tillgänglig och hjälpte till under mötet.
Foto: Kommunal
Två personer sitter vid olika bord framför varsin dator.
Många fanns i huset men satt utspridda.
2020-08-25
Igår höll avdelning Väst representantskapsmöte. Det var vårens möte som blev uppskjutet pga corona och som av fortsatt rådande omständigheter fick arrangeras digitalt.

Totalt var ca 200 personer uppkopplade för att delta i avdelning Västs representantskapsmöte, där de allra flesta var delegater och övriga anställd personal på avdelningen. Med på mötet fanns också en tekniker för att assistera vid tekniska problem och när val skulle genomföras i den digitala plattform som användes för mötet.

Efter lite initiala problem när alla skulle ansluta gick det mesta trots allt bra. Det var en del rundgång emellanåt och några upplevde problem som troligtvis berodde på brister i uppkopplingen på deras nätverk. Men med tanke på hur många som deltog och att detta blev ett första möte av denna typen för avdelningen så gick mötet under omständigheterna ändå bra.

– Fantastiskt kul att vi har så många aktiva representantskapsombud som vill och vågar ta debatten i "talarstolen" även om vi tvingats till en digital lösning denna gång, säger Anna Skarsjö som är avdelningsordförande.

Många val till uppdrag

De huvudsakliga punkterna på gårdagens möte handlade om val; vice ordförande, fem styrelseledamöter, revisorer och valberedning skulle väljas. Här gjorde tekniken det lätt och tydligt. De som hade rösträtt fick listor över de nominerade och kunde rösta på så många platser det fanns i de olika valen. Vi som var "åskådare" på mötet fick istället se en ruta där det stod att ett val pågick. Varje val gick väldigt snabbt och därefter kunde resultaten presenteras tydligt med hur många röster varje deltagare fått.

– Som ordförande kan jag inte annat än att vara stolt att intresset för de olika avdelningsuppdragen är så stort och att det fanns så många kloka nominerade att välja mellan, valberedningen måste haft ett tufft jobb i år, säger Anna Skarsjö.

Till posten som ny vice ordförande fanns bara valberedningens förslag; Sladjana Gustafsson som är förtroendevald i sektion Ale och som varit ledamot i styrelsen fram tills sitt nya uppdrag. Eftersom hon var den enda kandidaten kunde hon väljas per acklimation. Övriga uppdrag fanns det desto fler nominerade till och där blev det ibland flera omröstningar innan ett resultat hade vaskats fram.

– Det blir spännande att lära känna Sladjana Gustafsson i en ny roll som vice ordförande för Kommunal Väst. Med henne, avdelningsstyrelsen, avdelningskontoret och alla förtroendevalda i organisationen blir det en lätt uppgift att vara ordförande det kommande året, avslutar Anna Skarsjö.

Nästa representantskapsmöte för avdelningen är den 25 november och blir troligtvis också digitalt.

Nyvalda vid gårdagens möte

Vice ordförande

• Sladjana Gustafsson

Ledamöter i avdelningsstyrelsen

• Ulrika Winblad
  • Sandy Westergren
  • Petra Sundbladh
  • Emma Nilsson
  • Petra Eklund

Kommunal Västs styrelse i sin nya konstellation.

Ersättare till styrelsen, i ordning

• Selam Aksüngur
  • Maria Guixé