Ungdomskommitté gör det enklare att engagera sig

Under onsdagen röstade kongressen ja till förslaget att bilda en ungdomskommitté och att en av kommitténs representanter ska adjungeras till förbundsstyrelsen. Sandra Danielsson från Kommunal Sydodst var ett av ombuden som argumenterade för förslaget.

Det var inte givet att förslaget om ungdomskommitté skulle röstas igenom. Men en grupp unga kongressombud, bland annat motionären Felix Finnveden från Kommunal Stockholms län, argumenterade väl och det slutade med att kongressen gick på deras linje.

Sandra Danielsson, kongressombud från Kommunal Sydost, var en av dem som var uppe i talarstolen. Hon tycker beslutet var principiellt viktigt.

- Normen i vårt förbund är inte en ung person och vi upplevs inte som ett ungt förbund. Men många medlemmar är unga och nu visar vi att de är viktiga i Kommunal. Unga driver inte andra frågor än äldre medlemmar, men vi måste ha sätt att driva dem på ett enkelt vis. Genom ungdomskommittén gör vi det enkelt att engagera sig. Det här blir en väg in, utan att behöva gå via medlemsmöten och sen vänta länge på att bli vald eller få ett uppdrag, säger hon.

Rustar och ger spetskompetens

Sandra Danielsson tror att det även kommer att leda till ett engagemang på längre sikt.

- Får man till strukturer så rustar man unga, de får snabbt spetskompetens och kommer sen kanske även att ta andra uppdrag.

En representant från ungdomskommittén kommer att delta i förbundsstyrelsens möten och diskussioner. En viktig del av motionen, tycker Sandra Danielsson.

- Ungdomskommitténs adjungerade i förbundsstyrelsen kommer visserligen inte att ha rösträtt, men kommer att lyfta ungas perspektiv – vi har det till exempel svårare på arbetsmarknaden än andra.

När det stod klart att kongressen röstat igenom motionen kände Sandra Danielsson sig både stolt och glad.

- Vi som unga medlemmar hade klarat av att driva igenom det här inför en hel kongress! En väldigt bra sak för oss 16 procent av medlemmarna i Kommunal som är under 30 år. Går vi ihop och organiserar oss blir vi starka. Detta är det yttersta beviset för det.