Tips på hur du skriver ditt personliga brev!

Ett CV ger arbetsgivaren en uppfattning om din kompetens. Men vad säger det om din personlighet och hur du passar in i teamet? Ditt personliga brev kan vara avgörande. Här är fem värdefulla tips från Kommunal för att skriva ett personligt brev som sticker ut!

Person som skriver på sin laptop
Foto: Kommunal

Förberedelser

Börja med att läsa igenom jobbannonsen och sätt dig in i företagets verksamhet. Då får du en tydlig uppfattning om vilken kompetens och personlighet företaget efterfrågar. Anpassa sedan ditt brev efter detta, och försök att skapa en tydlig matchning mellan dina egenskaper och tjänstens krav.

För varje jobb du söker behöver du skriva ett unikt personligt brev. Även om vissa delar kan återanvändas, måste läsaren känna att brevet är skräddarsytt för den specifika tjänsten.

Inled på ett lockande sätt

Fånga läsarens intresse redan i det första stycket för att öka chanserna att rekryteraren fortsätter läsa. Visa hur du kan bidra till den utannonserade tjänsten på ett positivt sätt och varför just du är rätt person för jobbet. Berätta också varför du söker dig till just det företaget eller organisationen.

Använd konkreta exempel

Förstärk dina kunskaper och personliga egenskaper med konkreta exempel. Om du exempelvis är bra på att samarbeta, ge ett tydligt exempel på hur du har lyckats tidigare. Genom att visa hur du har bidragit till positiv utveckling på tidigare jobb, visar du även hur du kan bidra på den nya arbetsplatsen.

Hur personlig ska jag vara?

När det gäller att vara personlig i brevet, nämn bara de detaljer som är relevanta för jobbet. Om dina personliga egenskaper eller intressen kan kopplas till tjänsten, inkludera dem.

Avsluta brevet på rätt sätt

Avsluta brevet genom att "knyta ihop säcken". Sammanfatta vad du kan bidra med och varför du är intresserad av jobbet. Uttryck din förhoppning om ett personligt möte för att visa att du är motiverad och redo för intervju!

Lycka till!

Tips om du vill bli medlem i Kommunal

Just nu får du första månaden gratis och månad två för endast 80 kronor när du väljer autogiro som betalsätt. Eventuell a-kasseavgift tillkommer. Gäller hela 2024.

Bli medlem redan idag!

Över 500 000 personer är med i Kommunal. Att vi är så många ger dig massor av fördelar. Vi erbjuder ett brett skyddsnät, samlad kunskap och kraften att skapa förändring.

Dessutom får du råd och stöd kring allt som rör ditt yrke, ett av marknadens bästa försäkringspaket, och många andra fina erbjudanden och förmåner. Bra, va?