Tobias sista krönika: Kommunal – världens bästa fackförening!

Att bli vald till förbundsordförande för Kommunal är och förblir bland det häftigaste som hänt mig i hela mitt liv. Att jag, en arbetargrabb från miljonprogrammen i Luleå, skulle bli förbundsordförande för världens bästa fackförening. Jag får fortfarande nypa mig i armen för att fatta att det inte är en dröm.

Bild på Kommunals tidigare förbundsordförande Tobias Baudin
Kommunals tidigare förbundsordförande Tobias Baudin
Foto: Fredrik Sandin Carlson

Jag är oerhört stolt och glad över den resa Kommunal har gjort de senaste åren. Tillsammans har vi kämpat (och vunnit) för bättre löner och rimliga arbetsvillkor. För en mänskligare sjukförsäkring och mer rättvisa pensioner. För en rejäl utbildningssatsning och en skyddad yrkestitel för undersköterskor. Vi har också kämpat tillsammans genom en pandemi som lamslog hela värden, där medlemmarna i Kommunal ofta stod helt själva mot ett okänt, dödsfarligt virus och det kaos som följde.

Det är knappast en överdrift att säga att medlemmarna i Kommunal de senaste åren har visat vart skåpet ska stå. Vi har visat att Kommunal är en kraft att räkna med, att vi tar plats, att vi står upp och inte backar.

Och precis som medlemmarna i Kommunal ska ta plats runt förhandlingsbordet och på arbetsplatserna, ska de såklart också sitta med i alla politiska rum. För det är ju så att politiska beslut skapar förutsättningarna som vi sedan måste förhålla oss till runt förhandlingsbordet och på arbetsplatserna. Därför är det så jäkla bra att Kommunals facklig-politiska samverkan är starkare än på länge. Det finns redan ett 60-tal Kommunala S-föreningar, och nya startas hela tiden. Precis som alltid när medlemmarna i Kommunal gör något så görs det rejält – och med fart.

Att vara förbundsordförande för Kommunal har varit en ära. Från första dagen till den sista. Och med mig tar jag en orubblig tro på att vi kan klara allt om vi bara gör det tillsammans. Det är så vi skapar en arbetarrörelse som kan, vill och vågar.

Med de orden vill jag säga, från botten av mitt hjärta, till världens bästa fackförening – tack för allt!

Tobias Baudin
Förbundsordförande Kommunal