Tobias krönika: Det våras för Kommunal

Knoppar brister, blommor slår ut, smältvattnet forsar fram i våra vattendrag. Jag har nu besökt kongressombuden i så gott som alla avdelningar och kan glatt konstatera: det våras för Kommunal!

Tobias Baudin Foto: Kommunal
Tobias Baudin
Foto: Kommunal

På varenda ort har jag mötts av engagerade medlemmar som fått sina kamraters förtroende. Ni ger hopp om en framtid där medlemmarna i Kommunal blivit ännu fler och där våra frågor prioriteras mycket högre. Tillsammans kan vi göra skillnad. Och det märks när vi gör det.

Låt mig ta ett exempel. Under våren har krisen i äldreomsorgen varit i hetluften. Tillsammans med kommunalråden Lars Stjernkvist (S) och Tomas Mörtsell (C) skrev jag i Aftonbladet hur problemen inte smyger i kulisserna: de är redan här. Omfattande satsningar är ett måste för att fler medarbetare med rätt kompetens ska kunna rekryteras, för att anställningsvillkoren ska bli bättre och omsorgen om våra äldre tryggare.

Bara någon dag senare fick vi svar från finansminister Magdalena Andersson. Hon håller med oss i sak, äldreomsorgen är underfinansierad. Samtidigt är lösningarna som föreslås allt för tunna. Nu är debatten i full blom – och det gäller att hålla i. Jag kommer använda den energi som våren ger till att vässa argumenten och fortsätta arbetet för en bättre välfärd. Och det gör mig så förbaskat stolt att vara ordförande för Kommunal just nu – när vi behövs som allra mest.

Tobias Baudin
Kommunal