Tobias Baudin kommenterar överenskommelsen mellan S, MP, C, L

Det finns nu en överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centern och Liberalerna som verkar kunna få stöd i de respektive partierna. Förutsatt att den håller blir det en socialdemokratiskt ledd regering. Det är såklart glädjande. Men vad gäller överenskommelsen som består av 73 punkter finns det mycket att säga.

Tobias Baudin
Foto: Kommunal

Här kommer mina första kommentarer. Men var så säker - blir detta verklighet kommer jag och Kommunal att återkomma många gånger till.

Först och främst är jag jäkligt oroad över alltför stora eftergifter åt arbetsgivarna. Det är en attack på arbetsrätten. Den partsmodell som tjänat Sverige och svenska löntagarer i decennier ska nu förhandlas under hot från en politiskt styrd utredning. Det är inte riktigt klokt.

Visst finns det skäl att se över arbetsrätten och LAS. Men i överenskommelsen fokuseras förändringarna på att företagen får det enklare att göra undantag från turordning och att det ska bli enklare och billigare och säga upp. Istället borde fokus också ligga på den otrygghet som råder på arbetsmarknaden för de som arbetar, att man kan gå visstidsanställd år ut och år in. Vi vill stärka medlemmarnas trygghet på arbetsmarknaden - inte försämra den för att företagen ska kunna välja, vraka och bestämma godtyckligt. Det kan vi aldrig ställa upp på.

Det är också en provokation mot den svenska modellen att man öppnar för att etableringsjobb med lägre lön för nyanlända och långtidsarbetslösa ska utvidgas till företag utan kollektivavtal.

Skatteavdraget för fackavgiften nämns inte i överenskommelsen. Det innebär att den tidigare orättvisan till arbetsgivarnas fördel nu cementeras. Det är ytterligare negativt för den svenska modellen.

I överenskommelsen saknar jag också tydlighet kring mer resurser till välfärden. Den kanske viktigaste faktorn för fortsatt ekonomisk tillväxt och utveckling. Det är också anmärkningsvärt att behovet av fler utbildade undersköterskor inte nämns med ett ord när rekryteringsutmaningen är enorm.

Fördelningspolitiskt är denna överenskommelse närmast en katastrof.

Det finns fler saker att vara kritisk till men jag väljer att stanna där.

Det finns en del positiva saker också. Bland annat att införandet av en familjevecka påbörjas. Satsningar på yrkesinriktad arbetsmarknadsutbildning, vuxenutbildning och yrkeshögskola. Höjda pensioner. Mer resurser till att anställa fler lärarassistenter. Bättre villkor till personalen i sjukvården och arbetskläder till anställda i äldreomsorgen.

Så en hel del ris och lite ros alltså.

Avslutningsvis kan jag bara konstatera. Vår fackliga kamp hade varit så mycket enklare med en röd/grön majoritetsregering. Men nu har svenska folket röstat fram en högermajoritet i Sverige. Att ett extraval skulle förändra majoritetsläget är inte realistiskt. Då återstår bara ett alternativ till detta: en högerregering bestående av M och KD med stöd av SD. Det är inte bara en dålig regering. Det är en mardrömsregering.

Så vänner, vill vi förändra politiken i vårt land måste vi långsiktigt se till att fler röstar för rejäla investeringar i välfärden, bättre arbetsvillkor och ökad jämlikhet. Och att fler väljer att engagera sig politiskt. Det finns ingen genväg.

Det är min kommentar i detta första läge. Men som sagt. Vi kommer få anledning att återkomma till denna överenskommelse och de 73 punkterna många gånger om det blir verklighet.

Tobias Baudin
Kommunal