Stockholm slog Göteborg i årets final av Cup Kommunal

Stockholm vann årets final i Cup Kommunal mot Göteborg med 3-2. Segern är Stockholms åttonde titel totalt i denna distriktsflickturnering.

Det blev en solig försommarkväll på Halmstad Arena inför fullsatta läktare. Vägen till final har varit lång. Gruppspelet började redan i oktober 2016, därefter blir det kval till slutspelet, slutspel och i början av juni spelades semifinalerna. Kvällen innan finalen blev spelarna och ledarna  i båda lagen peppade av författaren och ståupparen Moa Svan och förbundskapten Ulf Kristiansson för F17 gav dem tips om hur de ska utvecklas som spelare.

Snabba anfall och stark fysik i Stokholm

Göteborg har gått obesegrade fram till finalen och har imponerat spelmässigt. Därför blev det något av en chockstart när Stockholm tog ledningen redan efter tre minuter efter ett mål av Sara Tessem. Men Alva Neumann i Göteborg lyckades kvittera på en hörna i åttonde minuten och därefter blev det en jämn första halvlek. Som finaler ofta blir handlar det mer om kamp än finlir.

I andra halvlek får Stockholm två tidiga mål (Victoria Isaksson och Moa Ingebretsen) och tar därefter över matchen med ett snabbt anfallsspel och något bättre fysik än Göteborg. Men när Emilie Börjesson reducerar till 2-3 på ett långskott blir det åter nerv i matchen. Stockholm lyckas dock hålla emot och när slutsignalen gick från domaren Maral Mirzai Beni kan stockholmarna jubla.

Fin insats av Maral och hennes domarteam

Maral och hennes domarteam med Ina Landin och Morvarid Mohammadi kan även de vara nöjda efter en fin insats. Förbundskapten Ulf Kristiansson valde matchens spelare från varje lag och i Stockholm blev det Sara Tessem och Frida Thörnqvist i Göteborg. Alla spelarna fick ta emot sina plaketter av ordförande i Kommunals avdelning Sydväst Cecilia Ljungqvist och Ulf Kristiansson. Därefter blev det mer jubel och segerfirande från Stockholm.

Klicka på pilen i bilden ovan för att se fler bilder från finalen!