Startskottet för avtalsrörelsen 2023 har avfyrats!

Under tre kvällar i maj samlades medlemmar på olika privata avtal, i medlemmarnas hus, på Alströmergatan, för härliga och inspirerande avtalskickoffer. Målet var att peppa till att skriva avtalsförslag inför nästa års avtalsrörelse, men också att lära av varandra, umgås och ha kul!

Röda ballonger och röd matta
Foto: Kommunal

Bra idéer till blanka papper

Under 2023 ska flera av våra avtal med privata arbetsgivarorganisationer omförhandlas. När vi sätter oss vid förhandlingsbordet har vi ett blankt papper. Arbetsgivaren är egentligen inte tvingad att ge oss någonting alls. Allt handlar om hur duktiga vi är på att förhandla. Men det måste också finnas konkreta, bra och viktiga saker att förhandla om. Alla som är medlemmar kan skriva avtalsförslag och därmed vara med och påverka hur avtalen ska se ut när avtalsrörelsen är över.

För att kicka igång processen med att få till fina avtalsförslag inför avtalsrörelsen 2023, så samlade vi medlemmar på olika avtal under tre fina majkvällar, för att förena nytta med nöje.

Underhållning, skratt och glädje

Tobias Herbertzon underhöll med mingelmusik, såpbubblor och humor, och avrundade kvällen med ett klurigt melodikryss där det fanns fina priser i potten.

Tobias Herbertzon
Foto: Kommunal

Kunskap och inspiration i en härlig blandning

Kvällarna bjöd på peptalks med olika företrädare för avdelningsstyrelsen (däribland vår ordförande, Sladjana Gustafsson), och eldsjälar – i form av både förtroendevalda och anställda  höll föredrag om hur en avtalsrörelse går till, förklarade processen kring hur man skriver ett avtalsförslag, och ledde gruppdiskussioner med gästerna, på deras respektive avtal.

Talare och publik

Konfetti till tonerna av We Are All The Winners

Efter mingel med mat och musik, föreläsning, gruppdiskussioner och musikquiz, fick kvällens styrelseledamot smälla av konfettikanonen, och därmed (in)officiellt starta avtalsrörelsen 2023!

Starkast tillsammans!

Stort TACK till alla som kom och hjälpte oss att göra de här kvällarna både trevliga och givande! Tack för dansen och skratten, och för alla avtalsförslag som börjat ta form redan nu. Vi förändrar och förbättrar tillsammans!

Mat, give aways, melodikryss och konfetti
Foto: Kommunal

PS. Se gärna över dina uppgifter på Mina Sidor, så att du får rätt information från Kommunal under avtalsrörelsen. DS.