Skönsmons hemtjänst – ett framgångsexempel

Vår gemensamma önskan från fackförbunden Kommunal och Vision är att hemtjänsten ska få ökat erkännande som en grundläggande välfärdstjänst för att samhället som helhet ska fungera. Vi hoppas också att fler ska låta sig inspireras av medarbetardriven utveckling och att fler inom hemtjänsten ska få känna den yrkesstolthet som vi ser hos personalen i Skönsmon.

Hemtjänsten är en oumbärlig välfärdstjänst och har därmed en nyckelfunktion i samhället. Vi har all anledning att vara stolta över denna verksamhet som når så många människor. Dygnet runt, årets alla dagar. Tyvärr präglas hemtjänsten ofta av knappa resurser och organisatoriska förutsättningar som gör det svårt för omsorgspersonal och chefer att bedriva en verksamhet med hög kvalitet.

Men runt om i landet finns också exempel på väl fungerande verksamheter. Det är möjligt att bedriva en hemtjänst med nöjda chefer, anställda och äldre – utan att budgetramarna spricker. Vision och Kommunal vill synliggöra dessa föredömen. Därför har vi tagit initiativ till denna rapport om förändringsarbetet i Skönsmons hemtjänst. Vi hoppas att fler ska låta sig inspireras av medarbetardriven utveckling och att fler inom hemtjänsten ska få känna den yrkesstolthet som vi ser hos personalen i Skönsmon.

Förändringsarbetet i Skönsmon ett föredöme

Att vara anställd i hemtjänsten är både ansvarsfyllt och komplext. Varje person och situation är unik. För att möta och tillgodose alla äldres individuella och skiftande behov krävs kompetet och kunnig personal och en flexibel organisation som möjliggör för personalen att anpassa hemtjänstinsatserna.

Samtidigt präglas hemtjänsten ofta av knappa resurser och organisatoriska förutsättningar som gör det svårt för omsorgspersonal och chefer att bedriva en verksamhet med hög kvalitet. Som fackliga organsationer nås vi dagligen av larm om kontinuitetsbrister, bland annat på grund av en stor andel visstidsanställda, alltför stora personalgrupper och stress och tidspress som både påverkar vården- och omsorgens kvalitet och de anställdas hälsa negativt. Men runt om i landet också exempel på motsatsen. Väl fungerande verksamheter där både omsorgspersonal och chefer har goda förutsättningar att erbjuda de äldre och deras anhöriga en trygg och väl fungerande äldreomsorg.

Vision och Kommunal ser ett stort behov av att synliggöra alla dessa föredömen. Därför har vi tagit initiativ till en rapport om förändringsarbetet i Skönsmons hemtjänstområde i Sundsvall. Vi vill visa att det är möjligt att bedriva en välfungerande hemtjänst med nöjda chefer, omsorgspersonal och äldre – utan att budgetramarna spricker.

Vår gemensamma önskan är att hemtjänsten ska få ökat erkännande som en grundläggande välfärdstjänst för att samhället som helhet ska fungera. Vi hoppas också att fler ska låta sig inspireras av medarbetardriven utveckling och att fler inom hemtjänsten ska få känna den yrkesstolthet som vi ser hos personalen i Skönsmon.

Annelie Nordström, förbundsordförande Kommunal
Veronica Karlsson, förbundsordförande Vision