Situation i äldreomsorgen i Västerbotten är allvarlig.

Kommunal är beredda att lägga skyddsstopp.

Personalen vittnar om avsaknad av personlig skyddsutrustning, information och beredskap på äldreboenden och i hemtjänsten.

Enligt en enkätundersökning som Kommunal har gjort rapporterar 85 procent av svarande skyddsombud i Västerbotten att personalen inom hemtjänsten känner oro över tillgången till skyddsutrustning. 80 procent av svarande anser att personalen på äldreboendet känner oro. Och bara lite över hälften, 62 procent av svarande skyddsombuden i hemtjänsten, svarar att det finns skyddsutrustning för att skydda sig själv och omsorgstagare från smitta på arbetsplatsen. På äldreboendet är siffran 71 procent.

Det är oacceptabelt. Nu tar Kommunal på sig hårdhandskarna för att skydda liv och hälsa. Att lägga ett skyddsstopp är alltid sista utvägen, men Kommunals ansvar är för våra medlemmar.

Enligt våra nya riktlinjer till skyddsombuden kommer vi kräva att arbetsgivaren tar sitt ansvar för arbetsmiljön fullt ut:

• Arbetsgivaren ska tillhandahålla arbetskläder med kort ärm. De ska bytas dagligen, eller vid behov.  Det ska finnas omklädningsrum för personalen. Om något av detta saknas uppmanar vi skyddsombuden att omedelbart lägga en begäran, en så kallad 6:6 aanmälan, till arbetsgivaren. Detsamma gäller om det saknas personlig skyddsutrustning.
  • Om skyddskläder och personlig skyddsutrustning saknas vid vård av en Covid19 sjuk vård- eller omsorgstagare, blir det skyddsstopp.

Att vi vård- och omsorgsanställda som just nu bär Sverige genom den här krisen ska behöva kämpa för något så grundläggande som att få nödvändiga skydd för att vara trygga på arbetet är en skam. Vi gör vårt, vi kämpar i frontlinjen för de äldre mot pandemin. Vi ska inte tvingas välja mellan vår egen hälsa och omsorgen om de som vi har hand om. Nu är det arbetsgivarnas tur att ta sitt ansvar. Dessutom är det bästa sättet att förhindra smittspridning nu att skydda oss som skyddar de mest sköra äldre.

Håkan Nilsson, Kommunal avdelning Västerbotten

Tobias Baudin, förbundsordförande Kommunal