Sektion Västerås lyckades få till fria arbetsskor

Sektion Västerås har genom namninsamling och företrädares arbete i kommunfullmäktiga lyckats få till fria arbetsskor inom vård och omsorg i Västerås Stad. Marie Wiberg från sektion Västerås berättar mer.

Framgång Gällivare
Foto: Kommunal

När började ni arbeta för att få till förändringen och hur kom det sig att ni gjorde det?

Jag kom på idén om att vi som jobbar inom vård och omsorg i Västerås Stad behöver bra och fotriktiga skor någon gång tidig vår 2021. Västerås Stad har utgett sig för att vara en attraktiv arbetsgivare så jag tyckte det var på tiden att de gjorde något för att visa det. Tog kontakt med sektionen och Hannah Widmark som var ordförande då. Tillsammans gjorde vi upp en plan för hur vi skulle gå tillväga, vi pratade främst om en namninsamling och motion i kommunfullmäktige.

På vilket sätt har ni arbetat för att få till förändringen?

Vi bestämde att vi skulle börja med en digital namninsamling. Namninsamlingen pågick mellan juli och december 2021 och vi fick tyvärr inte in många underskrifter alls . När vi avslutade namninsamlingen i december hade vi fått in runt 200 stycken underskrifter. Vi kände då spontant att det var inget vi kunde ta vidare till politiken.

Eftersom namninsamlingen inte fungerade så bra kände jag att vi borde gå vidare med en motion i kommun. Jag är själv aktiv  Vänsterpartiet och sitter i kommunfullmäktige. efter att jag stämt av med sektionen  om det var okej att jag lämnade in en motion om det till kommunfullmäktige tog jag hjälp av mina partikamrater och lämnade in motionen i februari 2022. På stadsledningskontoret gjorde man en uträkning om vad det skulle kosta och rekommenderade kommunfullmäktige att anta motionen, men tyvärr blockerade de blå partierna motionen i kommunstyrelsen. Motionen hann inte komma upp i kommunfullmäktige innan sommaruppehållet 2022. Eftersom det blev en ny majoritet efter valet så ströks alla motioner från de partier som bildade majoritet (V, S, C och KD ) i Västerås.

I och med att den nya majoriteten bildades så hade man från Vänsterpartiet fria arbetsskor för personalen i vård och omsorg med som ett av kraven för att ingå i den majoriteten som ville bildas och man fick igenom det. Man införde ett skobidrag på 600 kr per år.

Vilka fördelar ser ni att medlemmarna får av denna framgång?

Fördelarna med att vi nu får ett skobidrag på 600 kronor om året är ju att mina kollegor får möjligheten att köpa bättre skor att ha på jobbet och slipper jobba i foppatofflor, flipflops, badtofflor och andra billiga skor som inte är lämpliga att arbeta i. Att köpa bra skor, som oftast är lite dyrare, är oftast inget man prioriterar. Med dagens inflation blir det även lättare för de som inte har så mycket pengar att kunna köpa skor som är bra och som förebygger förslitnings- och belastningsskador i knän, rygg, axlar, nacke och höfter. För hur det än är så påverkar det du har på fötterna resten av kroppen och inom vård och omsorg går och står vi väldigt mycket, alltför ofta i kombination med ett i övrigt tungt jobb, vilket sliter otroligt på kroppen.

Att få skobidrag är även en vinst när det gäller jämställdheten, jobbar man inom mansdominerade yrken har man oftast skor som en del av arbetskläderna och det är rimligt att det är så även för oss som jobbar i kvinnodominerade yrken.

Det är även en framgång att man kunnat göra ett facklig-politiskt samarbete som gynnar medlemmarna i Kommunal.