Rapport från ITF-kongressen 2018

Hej Johannes Kvarnström, plåtslagare inom fordonsteknik på Göteborgs spårvägar AB och förtroendevald på din arbetsplats!

Du har ju precis deltagit i ITF:s* 44:e kongress i Singapore. Hur var det?

– Det har varit riktigt häftigt att träffa transportarbetare från hela världen, tunnelbanans fackklubb i Tokyo, bussförarnas fackklubb i Nigeria med flera, säger Johannes.

– Totalt deltog 2500 människor på kongressen, delegater från hela världen. Många bra debatter och riktigt häftigt hur man kan driva fackliga frågor internationellt mellan olika länder. Ett exempel på det var att trafikpersonal från Frankrike hjälpt arbetare i Seoul med den fackliga kampen mot dåliga arbetsvillkor, eftersom de har samma arbetsköpare.

Hur såg representationen ut på kongressen?

– Jo, en bra grej är att fler kvinnor inom transportyrken organiserar sig fackligt - det är 300 000 fler kvinnliga medlemmar i ITF:s förbund idag än för 20 år sen. En ökning från 500 000 till 800 000 på 20 år. Det är även fler kvinnliga deltagare än någonsin på denna ITF-kongress, säger Johannes och fortsätter:

– Även om det går alldeles för sakta och det finns väldigt mycket att jobba med både på arbetsplatser och internt i de fackliga organisationerna, så är det glädjande att det går åt rätt håll.

Vad har gjort störst intryck på dig under kongressen?

– Många gånger under kongressen kände jag mig väldigt berörd, i synnerhet när arbetare ifrån Palestina berättade om hur deras vardag ser ut, man förstår hur viktigt det är att skapa facklig solidaritet och vi stöttar varandra runt om i världen.

– Jag har lärt mig otroligt mycket under veckan som kongressen varade! Och jag känner att jag har förmedlat medlemmarnas solidaritet till våra kamrater över jordklotet, sammanfattar Johannes.

* ITF står för Internationella Transportarbetarefederationen. ITF är en global federation som består av ca 700 fria fackförbund för transportarbetare i 150 länder och har ca 4,5 miljoner medlemmar.

Årets ITF-kongress var den 44:e i ordningen, och kongressens mål var att ge transportarbetare en kollektiv röst och sätta en agenda för transportindustrin under de kommande fem åren. Vidare fokuserade kongressen på hur digitaliseringen omformar transporten globalt. Läs mer om kongressen här.