Rädda sjukförsäkringen – dela din berättelse!

Sjukförsäkringen är hotad. En ny utredning föreslår att Sverige ska gå tillbaka till en otrygg sjukförsäkring. Det skulle slå stenhårt mot vanligt folk. Gör din röst hörd, låt din berättelse bli den väckarklocka som regeringen behöver för att stoppa förslaget.

Ung kvinna med mörkt hår sitter vid ett bord och tittar in i kameran. Hon har en kaffekopp framför sig och håller en penna i ena handen.
Foto: Kommunal

Ingen blir frisk av att vara fattig

För Kommunal är det självklart. Du som blir sjuk ska inte straffas ekonomiskt – du ska få den vård och rehabilitering du behöver. Det är helt åt skogen att tvinga sjuka människor att söka jobb som de omöjligt kan klara av, och som kanske inte ens finns. Nu måste vi tillsammans stoppa försämringarna.

Du kan påverka!

Regeringen tycker att för många får sjukpenning och att de egentligen skulle kunna jobba. Förslagen innebär i princip att ta tillbaka regler som gällde innan 2021, och som ledde till att många sjuka förlorade sin försörjning.

Kommunal kommer göra allt för en mänsklig sjukförsäkring. Nu behöver vi din berättelse för att öka trycket i frågan. Vad har du för erfarenheter? Hur har du drabbats? Vilka risker ser du med en försämrad sjukförsäkring?