Ordens makt i fokus på kurs i läsfrämjande

- Läsande främjar språk och med språket kan du påverka, säger Barbro Moberg som är initiativtagare till kursen .

Deltagarna i kursen har alla blivit inspirerade till att läsa mer.
Foto: Sofia Tollbo

Barbro Moberg har tillsammans med författaren Sara Beischer tidigare hållit kursen som syftar till att främja läsande för medlemmar i avdelning Väst och Skåne. Nu har även medlemmar i Sydväst fått chansen att stärka sitt läsande. Vid tre tillfällen har de träffats och diskuterat hur man kan använda ord för att påverka, hur man startar ett arbetsplatsbibliotek samt läs och skrivsvårigheter. Sara Beischers böcker har också varit ämne för diskussion då de rör både frågor om arbetslivet och klass.

- Vi träffades första gången 2012 och Saras ursprung som vårdbiträde samt hennes böcker är som klippt och skurna för den här kursen, säger Barbro som får medhåll av Sara.

Laddade kursdeltagare

Medlemmarna som går kursen har blivit slumpmässigt utvalda. 8 personer har valt att gå kursen som hållits i Jönköping.

- Jag blev så glad när jag fick förfrågan, det var verkligen något som passar mig, säger Anna som arbetar som kyrkogårdsarbetare.

Under den sista dagen av utbildningen är samtliga deltagare överens om att kursen har givit dem inspiration, tips på hur att starta arbetsplatsbibliotek och de har alla blivit inspirerade till att läsa oftare och mer. 7 av 8 deltagare är nu i startgroparna för att starta ett arbetsplatsbibliotek. Medina Nilsson är en av dem:

- Man säger ofta att det är viktigt att barn läser men det är minst lika viktigt för vuxna. Läsning utvecklar språket och med ett bra ordförråd kan du argumentera för din sak, säger hon som även funderar på att starta en bokcirkel via ABF.

Gruppen avslutar utbildningen med att tacka varandra. Även mötet med nya människor får helt olika yrken och bakgrunder har varit givande. Och som besökare märker man tydligt av den fina energin som uppstått bland deltagarna. Det är så pass påtagligt att Sara avslutar dagen med att säga:

- Mitt hjärta är fyllt tack vare er och ert engagemang!