Monica slog larm om felaktiga anställningar – 11 medlemmar får fast tjänst

Våra fackliga förtroendevalda på sektionerna lägger en del av sin tid på att granska anställningsavtal. Det är bra, många felaktigheter upptäcks då!

Monica Torstensson, Kommunal Uddevalla, reagerade då hon såg att ett flertal av kommunens vikarierande fritidspedagoger hade en ”tidsbegränsad anställning enligt Skollagen”. Det är en speciell anställningsform som bara finns inom förskolan och skolans värld. Men den omfattar inte fritidspedagoger, som ska gå på den vanliga vikariatsformen.

Då Monica Torstensson undersökte medlemmarnas anställningsavtal såg hon att flera av dem hade arbetat i över två år och därmed borde ha övergått till tillsvidaretjänster. Då detta påtalades för arbetsgivaren såg de också att ett fel begåtts och var villiga att rätta till det.

Resultat: elva av Kommunals medlemmar får fasta tjänster från och med 1 maj! Även ickemedlemmar som vikarierat i fel anställningsform får sina tjänster omvandlade till tillsvidare och sänder kanske en tacksam tanke till Kommunal.