Minskad stress efter förhandling om stämpelklocka

”Genom att Kommunal tog tag i frågan slipper medlemmar stressa upp tre trappor för att stämpla in på jobbet”, säger Arash Razavi, regionalt fackligt ombud på Kommunal Stockholms län Sektion Skola-Service.

Arash Razavi, regionalt fackligt ombud, Kommunal Stockholms län Sektion Skola-Service
Foto: Arash Razavi

Vad var problemet?

– Vid ett arbetsplatsbesök på en friskola fick jag veta att ledningen hade installerat en stämpelklocka. Dessutom var den placerad på tredje våningen istället för i anslutning till personalingången. Medlemmarna som kände sig stressade och övervakade undrade varför vi hade gått med på det. Jag förklarade att Kommunal inte hade blivit kontaktade av företaget om det här som vi borde ha blivit, säger Arash Razavi, regionalt fackligt ombud på Sektion Skola-Service i Kommunal Stockholms län.

– När jag sedan kontaktade deras HR-avdelning blev jag inte särskilt bra bemött. De tyckte inte att de behövde förhandla med Kommunal för att det redan var förhandlat med andra fackförbund.

Hur löste det sig?

– Jag skickade det som ett tvisteärende till avdelningen och några veckor senare träffade jag och ansvarig ombudsman deras HR-chef. Vi förklarade bakgrunden till varför vi kallat till mötet och att de brutit mot medbestämmandelagen (MBL) genom att inte förhandla frågan med oss, berättar Arash Razavi.

Vad blev resultatet?

– I samband med förhandlingen går HR-chefen med på att det ska installeras fler stämpelklockor på olika platser på skolan, bland annat vid personalingången, för att minska den stress medlemmarna kände. Nu behöver de inte stressa upp på tredje våningen för att stämpla in på jobbet. Dessutom fick företaget betala ett vite till Kommunal eftersom de brutit mot MBL, säger Arash Razavi.

– Det togs emot positivt bland medlemmarna på skolan att vi tagit frågan vidare. Genom att Kommunal uppmärksammades på vad som hänt kunde vi förbättra medlemmarnas arbetssituation samtidigt som arbetsgivaren genom att Kommunal tog tag i frågan fick en ökad förståelse för hur de anställda kände kring införandet och placeringen av stämpelklocka.