Ministerbesök på Karlskoga lasarett med vallöfte om arbetsmiljökommission

En arbetsmiljökommission tillsammans med vårdens fackliga organisationer i Örebro län. Det lovade socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi, partisekreterare Tobias Baudin och regionstyrelsens ordförande Andreas Svahn på en pressträff vid Karlskoga lasarett under torsdagen. Man hann dessförinnan med ett arbetsplatsbesök där kommunals medlemmar på medicinavdelningen fick en pratstund med politikerna.

tre politiker vid podie framför partibussen
Presskonferens utanför Karlskoga lasarett med Ardalan Shekarabi, socialförsäkringsminister, Andreas Svahn, regionstyrelsens ordförande och Tobias Baudin, partisekreterare.
Foto: Kommunal

– Det här att få träffa dem vi träffat idag här på Karlskoga lasarett är så mycket mer värt än bara få prata med ledningen på en arbetsplats, sa Tobias Baudin, innan han och Ardalan Shekarabi gick på den specialdesignade bussen med Socialdemokraternas röda färg, för att ta sig vidare på sin turné.

Ett vallöfte för en förbättrad arbetsmiljö för regionens vårdpersonal den kommande mandatperioden. Detta i form av denna arbetsmiljökommission var vad Socialdemokraterna i Örebro län kunde lova när de med hjälp av draghjälp, i form av socialförsäkringsministern och Socialdemokraternas partisekreterare, träffade både undersköterskor på Karlskoga lasarett och pressen.

Karensavdrag och trygghetspensionen

– Vi har nu satt igång ett arbete att förbättra karensavdraget. Vi kan inte ha ett så orättvist som vi har idag, säger Ardalan Shekarabi, och berättar också om Trygghetspensionen som från och med idag den 1 september börjar gälla. Den innebär exempelvis att om man i vården inte orkar med sitt arbete efter 63 års ålder, så kommer man på arbetsmarknaden bara att matchas mot arbetsuppgifter som man har erfarenhet av.

Uppskattat besök på lasarettet

På MAVA, medicinavdelningen, tog avdelningschefen Annette Jakobsson emot. Det var annars ett gäng undersköterskor som fick en pratstund både om pensioner, låg grundbemanning och önskan om fler vård- och omsorgsboenden i kommunen. Politikerna var inbjudna till lokaler på lasarettet som under pandemin gjordes om till covidavdelning. Och om det slitiga arbetet under pandemin handlade en del av mötet om.

– Det kommer nog ta ett tag, trots att vi fått vår semester, så kommer det ta ett tag innan man återhämtat sig, säger undersköterskan Ann-Charlotte.

Nuläget, hur har ni det nu, undrade Tobias Baudin.

– Vi har fullt här och vi är för få personal, svarar Ann-Charlotte, som själv varit borta från vården i 20 år men nu är tillbaka.

– En gång undersköterska, alltid undersköterska, skrattar hon.

På Tobias Baudins fråga om vad de tycker är de viktigaste frågorna i valet kommer svaret blixtsnabbt:

– Det är lönerna, de låga lönerna, säger undersköterska Monica.

Med på besöket för att träffa avdelningens undersköterskor och Kommunals sektionsordförande Ann-Kristin Sjöström samt sektionsföreträdare Stefan Kvick var också oppositionsrådet Ida Edström, S, Karlskoga kommun.

Arbetsmiljökommissionen – ett samarbete med fokus på framtiden

Regionstyrelsens ordförande i Örebro län Andreas Svahn, S, presenterade tanken om arbetsmiljökommissionen som man lovar införa om man vinner valet. Tillsammans med fackliga organisationerna kommer man då titta på hur arbetsmiljön kan förbättras och hur den ska se ut i framtiden.

På den efterföljande presskonferensen var arbetsmiljökommissionen och trygghetspensionen det som utgjorde större delen. Ardalan Shekakrabi knöt ihop det hela med att poängterade vikten av att ta tillbaka den demokratiska kontrollen över välfärden, att säkerställa att vårdpersonalen har en god arbetsmiljö genom att satsa på en arbetsmiljökommission tillsammans med vårdens fackliga organisationer.

För mer detaljer om vallöftet med arbetsmiljökommissionen, se Socialdemokraterna i Örebro läns pressmeddelande

Personer i en sjukhuskorridor som lyssnar på en sjuksköterska eller chef.
Verksamhetschef på MAVA (medicinavdelningen) på Karlskoga lasarett Annette Jakobsson tar emot politikerbesöket.
Foto: Kommunal
politiker pratar och gestikulerar med händerna
Andreas Svahn, regionstyrelsen ordförande Örebro län, presenterade idén med arbetsmiljökommissionen för personalen på MAVA.
Tre kvinnor som lyssnar.
Personal på medicinavdelningen, Karlskoga lasarett.
Foto: Kommunal

En gång undersköterska, alltid undersköterska

Ann-Charlotte, undersköterska MAVA
buss
Bussen anländer till Karlskoga lasarett med delegation från Socialdemokraterna.
Foto: Kommunal
folk kommer ut ur bussen.
Bland annat Tobias Baudin, partisekreterare i Socialdemokraterna togs emot av bland andra regionstyrelsens ordförande i Örebro län Andreas Svahn.