Massivt intresse för Kommunals mötesplats för unga

Imorgon är det återigen dags för Kommunal Västs mötesplats för unga. Glädjande att se är att antalet unga intresserade fackliga växer markant!

Förra året hölls mötesplats för unga i Bohusgården. Temat då var organisering och syftet var att ge ungdomar förutsättningar för att demokratiskt kunna påverka inom ramen för fackförbundet Kommunal. Plattformen som riktar sig till Kommunals medlemmar under 30 år visade sig då samla över 21 stycken deltagare. Flera av deltagarna togs senare upp av avdelningens skolinformatörsverksamhet vilket ligger i linje med förbundsstyrelsens mål att engagera fler unga.

Imorgon är det återigen dags för mötesplats för Unga. Över 60 stycken unga (!) har detta året sökt sig till två fackliga dagar på Ljungskiles folkhögskola där temat är ungas villkor. På grund av det stora intresset från engagerade fackliga ungdomar så har Kommunal Väst - med idag över 5000 medlemmar under 30 år – valt att hålla ännu en mötesplats. Denna är planerad till 18-19 december.

På grund av det massiva intresset så kommer även Kommunalarbetaren att finnas på plats för att belysa aktiviteterna den första dagen och för att intervjua de ungdomar som anmält sig. Även avdelningens ordförande, Anna Skarsjö, kommer att finnas på plats.

Nästa år bildar Kommunal Väst en lokal ungdomskommitté som kommer att bestå av fem ledamöter som utses av avdelningsstyrelsen. En av dem skall vara ajournerad in i avdelningsstyrelsen.