Lär dig mer om arbetarrörelsens kulturhistoria på Skansen

Gershedens folkets hus stod klart 1908 och fungerade som Gershedenbornas möteslokal i 50 år. Men sedan upphörde verksamheten och huset skänktes till Skansen. Kommunal Stockholms län är en av föreningarna som idag stöttar Gershedens folkets hus.

Marika Eriksson är Kommunal Stockholm s läns representant på Gershedens folkets hus möten.
Foto: Lotta Ljungberg/Kommunal

Du kanske har sett ett hus som ser ut som en gammal småskola när du varit på Skansen? Det är Gershedens folkets hus och det ser fortfarande likadant ut som när det byggdes, här finns inga tjusiga fåtöljer eller serveras någon lyxig frukostbuffé utan det är lika spartanskt som i folketshusörelsens begynnelse. Byggnaden består av en storsal med träbänkar och kamin, en lillsal och ett enkelt kök. Toaletten finns i ett uthus. Huset byggdes av medlemmarna i föreningen. För att få pengar till bygget ordnade de fester, tog lån och gjorde insamlingar. När de var lediga efter den ordinarie arbetsdagen byggde de Gershedens folkets hus.

När huset var invigt höll den socialdemokratiska ungdomsklubben, nykterhetslogen Reform och Arbetarnas Bildningsförbund (ABF) studiecirklar och diskussion kring tidens viktiga frågor. Det hölls också föredrag, uppläsningar, kaffekalas, lotterier, basarer och fester.

Ta upp aktiviteter igen

Det är något Marika Eriksson, ordförande i sektion Skärholmen och Kommunal Stockholms läns representant på Gershedens folkets hus möten vill ta upp igen. Alla stödmedlemmar kan hyra huset för en heldag eller en halvdag. Men vad Marika Eriksson vet har vi i Kommunal Stockholms län aldrig använt huset.

–Det är ett väldigt fint ställe och jag önskar att vi kunde utnyttja det mer än vi gör i dag. Eftersom man varken kan eller vill sitta länge i de här bänkarna skulle man kunna ha olika korta föreläsningar eller debatter om brännande frågor som rör medlemmarna oavsett var man jobbar. Man skulle kunna ha tai chi utomhus om vädret är fint för Kommunals medlemmar har tunga yrken och behöver stärka sina kroppar, säger hon.

Det var när konkurrensen från andra verksamheter och lokaler blev för tuff på 1950-talet som huset så småningom skänktes till Skansen. Det återuppbyggdes så som det såg ut efter den sista stora reparationen 1950 och 1964 invigdes Gershedens folkets hus av dåvarande statsministern Tage Erlander, som var född i Ransäter.

Varför har Kommunal Stockholms län andelar i Gershedens folkets hus?

– Gershedens folkets hus är viktigt för Kommunal för att det är folkrörelsehistoria och det är viktigt att bevara kulturen. Det får inte hamna i privat ägo och så görs det något fancy av det, säger hon.

Unikt erbjudande

Eftersom Skansen är ett besöksmål för många svenska och utländska turister när de är i Stockholm är även Gershedens folkets hus välbesökt framför allt på sommaren. Skansen tappade dock 50 procent av sina besökare på grund av pandemin under 2020, under sommaren 2021 har framför allt svenska turister börjat hitta tillbaka.

– Jag tror att det är ganska många medlemmar som inte har varit på Skansen och då erbjuds de något som är unikt eftersom Skansen är en av Sveriges största parker med kulturminnen och kulturbyggnader. Har man en medlemsutbildning där kan man även göra en kulturell resa tillsammans med en guide som berättar om husets historia och även utöka dagen med någon som guidar på Skansen. Eller så kan man ha filmvisning med efterföljande diskussion eller prata om hur stark folkrörelsen var på 1800-talet, men hur den ebbat ut och hur vi kan bidra för att göra den starkare igen.

Fakta/Gershedens folkets hus

• Det finns för närvarande 1620 andelar i Gershedens folkets hus, varav Kommunal Stockholms län har 16 andelar. Andra andelsägare är till exempel ABF, Folkets hus, andra fackföreningar och PRO. Alla andelsägare kan hyra huset, det kostar 1500 kronor för heldag, 800 kronor för halvdag och då finns det alltid personal på plats. 100 personer får plats i huset. Samtliga deltagare har fri entré till Skansen via Sollidenporten. Eftersom köket är väldigt enkelt och besökare inte får äta i storsalen finns andra lunchalternativ på Skansen, som till exempel Solliden.
  • Vill du bara göra ett besök i Gershedens folkets hus hittar du öppettiderna på Skansens webbsida: Folkets hus på Skansen. Här verkade folkrörelserna som | Skansen.se. Det ordnas guidade visningar, filmkvällar och det finns ett bibliotek i byggnaden.