Lägesrapport från BBA-delegationen

Ingalill Ericsson, Kommunal Väst, berättar om läget i BBA-delegationen.

Först och främst, grattis på födelsedagen Ingalill! Hur kommer det sig att du är i Stockholm med delegationen när du fyller år?
Tack. Det handlar om viljan att få vara med och förändra till det bättre. För flera. Fira får jag göra när jag kommer hem.

Det här är inte den första avtalsdelegationen du är med i, eller?
Nej, det stämmer, det här är min tredje. 2013, 2016 och så nu då. Det är ett stort förtroende att få vara med i delegationen.

Hur är det att vara med i en delegation, och hur är läget just nu?
Man lär sig mycket. Man lär sig läsa avtalet bokstavligt, så nu kan jag det mer eller mindre utantill. Sen så är ju vi busschaufförer lite speciella. Det är lite svårt att få tyst på oss. När vi pratar pengar så blir det bråk om vart pengarna ska läggas, vad som ska prioriteras för att vi jobbar på så olika ställen. Vi har olika förutsättningar. Men är det något som vi kan enas om så är det att vi har en stridsvilja. Och vi kan enas om nattvilan – den är viktig för oss!