Krönika: Högsäsong för smitta – och för att slopa karensen

Nu är vi inne i den kämpiga tiden när det känns som en bragd att vara fullt frisk. Smittorna härjar runt för fullt bland både barn och vuxna. Och så klart, som kommunalare har du det tufft under virussäsongen då ditt arbete oftast innebär att vara nära människor i behov av vård, omsorg och service. Än värre blir det av karensavdraget.

Bild på Malin Ragnegård utomhus.
Foto: Kommunal.

Om du jobbar i en verksamhet där bemanningen är slimmad till bristningsgränsen vill du inte behöva sjukskriva dig och sätta kollegorna i klistret, samtidigt som du inte vill gå runt med rinnande näsa på jobbet och utgöra en risk för arbetskamraterna eller dem som är beroende av verksamheten.

Att du dessutom ska straffas ekonomiskt för att du tar det här ansvaret är djupt orättvist. Det har Kommunal länge påpekat. Förra året samlade vi fler än 135 000 underskrifter och lyckades få Socialdemokraterna att lyssna. Själv tar jag varje tillfälle att lyfta att medlemmarna i Kommunal tar ett stort ansvar för att inte sprida smitta, medan många andra inte behöver tänka på det utan kan jobba hemifrån. Politikerna behöver få upp ögonen för hur den ekonomiska situationen ser ut för en vanlig arbetare. Att hundralapparna som spelar stor roll i vanliga fall nu är helt avgörande för att människor ska ha råd med mat, hyra och el. Tillsammans med övriga LO driver vi att karensen behöver avskaffas, som en del av vårt gemensamma krisvinterprogram.

Oavsett pandemi eller inflation så är Kommunals krav detsamma – karensavdraget måste slopas helt, för gott. Karensen är en klasslagstiftning som inte hör hemma i ett jämlikt samhälle. Övriga länder i Norden har insett det. Nu är det Sveriges tur!

Malin Ragnegård
Förbundsordförande,