Tobias krönika: Det här är tack vare ert engagemang! En riktig seger för alla oss som kräver en mänsklig sjukförsäkring.

I våras skrev över 50 000 personer under Kommunals kampanj för en mänsklig sjukförsäkring – där vi bland annat krävde att tidsgränserna i sjukförsäkringen tas bort och att karensavdraget avskaffas. Och så, för några veckor sedan presenterade regeringen ett förslag om att just ta bort stupstocken vid 365-dagar och även en utredning om att ändra karensavdraget för personer inom kontaktyrken.

Kommunals ordförande Tobias Baudin står på kontoret med armarna i kors
Tobias Baudins krönika
Foto: Fredrik Sandin Carlson

Det är en vinst för medlemmarna i Kommunal. Och en sak är helt säker, utan vårt gemensamma engagemang hade det aldrig gått. Vi må inte vara i mål än men det är då absolut ett kvitto på vilken skillnad vi kan göra tillsammans. Och ju fler vi är – desto större skillnad kan vi göra. Det hoppas jag också att alla tar med sig från detta: engagemang gör skillnad, på riktigt! Det här är facklig-politisk samverkan när den är som bäst.

Jag får många reaktioner som visar hur viktig denna framgång är och jag är stolt över resultatet av Kommunals arbete för en mänskligare sjukförsäkring – men det betyder på inget sätt att vi är klara. I början av det här året handlade min krönika om att ett Kommunal som tar plats är det nya normala, och att vi ska sikta mot stjärnorna.

Det gäller fortfarande. Jag är övertygad om att Kommunal kan åstadkomma så mycket mer än vad vi tror. Nu fortsätter kampen för att medlemmarna i Kommunal ska få bättre arbetsvillkor, högre löner, fler kollegor och mycket, mycket mer. Kör, bara kör!

Tobias Baudin
Förbundsordförande, Kommunal