Krönika: Arbetsgivarna måste ta ansvar

Det är många som har det riktigt tufft nu när inflationen och elpriserna gräver hål i plånboken. Människor berättar för mig att de känner en klump i magen när de står i kassakön och bävar inför vilket pris som ska dyka upp på displayen, och om ångesten när elräkningen landar i brevlådan. Blir det julklappar på avbetalning, med räntekostnader som hänger kvar hela nästa år?

Bild på Malin Ragnegård utomhus.
Foto: Kommunal.

Nu när avtalsrörelsen drar igång går arbetsgivarna ut och varnar för att löneökningar riskerar att öka inflationen, och uppmanar facken att ta ansvar. Samtidigt försöker lokalpolitiker chockhöja sina egna löner, helt utan en tanke på inflationen. Jag blir så otroligt provocerad! Om det är några som tar ansvar är det medlemmarna i Kommunal.

Varje dag, dygnet runt, ser Kommunal till att Sverige rullar – trots att arbetsvillkoren stadigt försämras. Men när medlemmarna kräver sina välförtjänta löneökningar lyckas arbetsgivarna alltid rada upp argument för varför det är omöjligt.

Arbetsgivarna är fast beslutna att hålla tillbaka arbetarnas löner. Därför är det jätteviktigt för Kommunal att fackförbunden i LO håller ihop, hämtar styrka hos varandra och går ut med gemensamma krav. Vi är överens om att det dags för en låglönesatsning. De som har det allra tuffast behöver det mest, och har rätt att kräva att arbetsgivarna tar ansvar på riktigt. Alltså inga hemliga löneökningar för politiker, chefer och tjänstemän. Tillsammans håller vi ögonen på dem!

Malin Ragnegård
Förbundsordförande,