Kommunal vill bryta tabut kring mens

800 miljoner människor runt om i världen menstruerar varje dag. Många av dem känner oro över hur de ska hantera sin mens under arbetstid eller tvingas stanna hemma från arbetet på grund av den. Lisa Bengtsson, Kommunals tredje vice ordförande, höll i veckan ett brandtal om mens på Världskongressen för arbetare inom lantbruk, livsmedel, hotell och restaurang (IUL) i Genève. Kommunal har skrivit en motion för att få IUL att arbeta riktat med den här frågan - en motion som kongressen nu antagit.

På många håll i världen finns det ett tabu runt mens, och många kvinnor tvingas stanna hemma från sina arbeten då de har mens. Detta leder till att kvinnor förlorar mycket i arbetsinkomst.

– Vi måste bryta tabut kring mens, säger Lisa Bengtsson, som representerade Kommunal på IUL:s kongress.

Kommunal vann gehör i kongressen för sin motion om arbetsvillkoren för människor som menstruerar.

Här kan du läsa Lisa Bengtssons tal i sin helhet:

"Nu ska jag prata om ett väldigtviktigt ämne: jämlikhet för människor som menstruerar och resolution 18.

800 miljoner människor runt om i världen menstruerar varje dag.

Många av dom känner oro och skam över sin mens, och hur de ska hantera den.

Jag är en av dom som känt just så.

Jag är en av dom kvinnor som under långa arbetspass när jag jobbade ensam inte hade möjlighet att gå på toa och därför oroade mig för att mitt mensskydd inte skulle hålla tätt.

Jag är en av dom kvinnor som känt skam inför tanken på att min mens skulle synas.

Det var jobbigt men jag hade det ändå okej jämfört med många andra. För jag hade råd att köpa bra mensskydd och det var bara i några timmar jag saknade möjlighet att besöka toaletten.

Andra arbetande kvinnor har det otroligt mycket värre när de menstruerar.
Många saknar helt tillgång till toalett, sanitetsmöjligheter, rent vatten och bra mensskydd.

När avsaknad av sanitetsmöjligheter, stigmatisering och fattigdom kombineras drabbas människor som menstruerar oerhört hårt.

Som en direkt följd får många kvinnor sjukdomar och infektioner.
Och alltför många kvinnor tvingas oxå helt undvika arbete, utbildning och samhällsengagemang när de har mens.

För att ta ett exempel är det så mycket som var tionde flicka i fattiga länder som missar skolundervisning pga mens.

Kamrater, det här måste vi tillsammans ändra på!

Målet måste vara att ingen arbetare någonstans ska behöva skämmas, känna oro eller bli sjuka för att de gör en av de mest naturliga saker som finns - menstruerar.

Tillsammans har vi organiserat oss, hållit ihop och bekämpat många orättvisor förut. Men vi har inte fått något gratis. Och arbetsgivarna kommer inte göra något åt att kvinnor som menstruerar mår dåligt och blir sjuka heller - om inte vi kräver det.

Så låt oss ta oss an denna orättvisa och kräva att alla som menstruerar får samma rättigheter och möjligheter som alla andra.

Vi hoppas på ert stöd för resolution 18. Tack för ordet"

Läs även Kommunalarbetarens intervju med Lisa Bengtsson:
”Måste bryta tabut kring mens”