Kommunal Väst har hållit årsmöte och valt en ny ordförande

Den 19 april samlades mer än 200 fackliga företrädare från avdelningens alla sektioner för att gå igenom verksamhetsberättelse och räkenskaper och välja sin nya styrelse.

Anna Skarsjö, sektion Askim Frölunda Högsbo, fick mötets förtroende att ta över klubban efter Eva Kärrman, sektion SU Östra, som har varit avdelningens ordförande de senaste fyra åren.

Från och med nu består Kommunal Västs styrelse av

Anders Wiklund, Askim Frölunda Högsbo
Christine Marttila, SU Östra
Josefin Granath, Kungsbacka

Utbildning, ungdomssatsningar och flerspråkig information viktigt för framtiden

Som inledning på mötet fick deltagarna grupparbeta om hur de själva och deras kan bidra i det förändringsarbete som Kommunal påbörjat och som ska pågå fram till 2022. Det som grupperna redovisade kommer att tas med in i förnyelsearbetet och användas både av avdelningsstyrelsen och i den nationella strategigrupp som Kommunal har utsett.

Bland de korta redogörelser som gjordes av grupperna syntes några återkommande frågor och behov. Bland annat facklig information som är tillgänglig dels på flera språk, dels i lättanvända tekniska lösningar, vikten av medlemsutbildningar och satsningar på de unga inom Kommunals yrken.

Information från avdelningen

Under mötet fick deltagarna aktuell färsk information om hur nybyggnationen av avdelningens fastighet på Alströmgergatan löper på.

Elpida Georgitsi, sektion Mölndal, gav en mycket positiv rapport från avdelningens ungdomsverksamhet. Det finns en aktiv och engagerad grupp unga medlemmar som flitigt informerar på de yrkesutbildningar som leder till Kommunals yrken. De arbetar också på andra sätt för att involvera fler unga medlemmar i deras respektive sektioner.

Erika Sjöblom, Västra Göteborg, gjorde reklam för avdelningens mentorer. Åtta erfarna förtroendevalda har utbildat sig för att fungera som mentorer för andra fackliga företrädare. Att ha tillgång till en mentor som är insatt i dina frågor, men utan att stå dig alltför nära, kan vara mycket utvecklande. Kontakta våra mentorer här.