Kommunal Väst förbereder sig inför kongressen

Kommunals kongress är förbundets högsta beslutande organ. Just nu förbereder sig 17 ombud från lokalavdelningen Kommunal Väst så att de på bästa sätt kan företräda medlemmarnas vilja och fatta kloka beslut om Kommunals framtid.

Kommunal Västs kongressombud 2016.
Kommunal Västs kongressombud 2016. Namn, se nedan.
Foto: Jenny Segersten

Kongressen bestämmer vilka mål Kommunal ska arbeta för, vilka frågor som ska prioriteras de närmaste åren och vilken väg Kommunal ska välja för att nå målen.

I år har hela förbundsstyrelsen ställt sina platser till förfogande, vilket gör att valet av ny styrelse och ordförande kommer att vara en mycket viktig fråga. Sladjana Gustafson från sektion Ale har det ansvarsfulla uppdraget att sitta i förbundets valberedning och förslå kandidater bland de namn som har nominerats.

Kommunal Väst skickar 17 delegater till förbundets kongress i månadsskiftet maj-juni. Förberedelserna har redan pågått en tid och ytterligare ett antal möten kommer att hållas innan det bär av.

Idag, 25 april, hade kongressombuden besök av Lisa Bengtsson, en av de nominerade kandidaterna till den nya förbundsledningen.

Kongressombuden ställde många frågor till Lisa Bengtsson om hur hon såg på både generella fackliga frågor och specifika saker som är aktuella i Kommunal just nu. Frågorna handlade bland annat om det facklig politiska arbetet, upphandlingsvillkor inom bussbranschen och den nya visselblåsarfunktionen som förbundet inför för att alla ska känna sig trygga med att slå larm om de ser att Kommunals värderingar inte följs.

På bilden ovan ser du 14 av de 17 medlemmar som kommer att föra avdelningens talan på kongressen. Från vänster till höger är det

Ronnie Bryngelsson, kock, Öckerö
Joakim Bernhardsson, fritidsledare, Östra Göteborg