Kommunal Väst avd.styrelse uttalar sig om nazisternas marsch 30 september

Polisen har beslutat att ge den nazistiska organisationen Nordiska Motståndsrörelsen tillstånd att demonstrera i centrala Göteborg den 30 september. Mötesfriheten - en lag som stiftades efter arbetarrörelsens långa kamp för demokrati - gäller som bekant idag, även för nazister.

Kommunal är en organisation som är byggd på värderingarna demokrati, alla människors lika värde, frihet och rättvisa. När någon utmanar våra värderingar så måste vi försvara dem. Det gör vi genom att organisera oss. Inte bara mot dåliga arbetsvillkor och urusla löner utan även mot de nazistiska krafter som marscherandes vrålar om folkförrädare. Det är vi skyldiga varandra och inte minst, våra föregångare.

Kommunal Väst tar starkt avstånd från nazisterna i Nordiska motståndsrörelsen och deras planerade demonstration den 30 september. Vi vill också uppmana våra medlemmar att sluta upp bakom den fredliga manifestation som genomförs den 29 september på Gustav Adolfs torg. Låt oss tillsammans stå upp för varandra och vårt demokratiska samhälle.

Avdelningstyrelsen Kommunal Väst