Kommunal välkomnar regeringens extra resurser till välfärden som ett viktigt steg

Dagens besked om 15 miljarder extra till kommunerna och regionerna är ett viktigt besked för medlemmarna i Kommunal.

Tobias Baudin
Foto: Fredrik Sandin Carlson

- Ett väldigt välkommet besked för medlemmarna i Kommunal. Resursbrist får inte vara ett hinder för deras yrkesskicklighet i kampen mot Corona, säger Tobias Baudin.

Att välfärden och framförallt äldreomsorgen lider av resursbrist är ingen nyhet, Kommunal har länge krävt ett äldreomsorgslyft. Det behövs en långsiktig plan för äldreomsorgen med stora och långsiktiga satsningar från regeringen.

- Bra att regeringen säkerställer att kommuner och regioner har ekonomiska resurser för att kunna möta denna kris. Jag ser de 15 miljarderna som ett första steg. Långsiktigt utgår vi från att resurser tillförs så att grundbemanningen inom vården och omsorgen är klart högre efter denna kris än vad den var innan, säger Tobias Baudin.