Svårt att nå Kommunal via telefon

Just nu kommer inte alla samtal till oss fram. Felet ligger hos extern leverantör, som felsöker just nu.

Kommunal om brev till Margot Wallström

2016-01-22
Flera medier rapporterar idag om att Kommunal skickat brev till utrikesministern om löner och villkor för FN-anställda. Här är Kommunals kommentar till uppgifterna.

Bakgrunden till detta är att Kommunal är en del av PSI, den globala federationen för offentliganställda.

Att skicka stöd- och protestbrev är en vanlig arbetsmetod för PSI och de ber alltid medlemsförbunden att göra detsamma.

Därför skickade Kommunal, som ett av medlemsförbunden i PSI, under förra året cirka 15 liknande brev till beslutsfattare i Sverige och andra länder, till exempel i Sydkorea och Iran. De flesta breven går till politiker i andra länder. Alla dessa är på uppmaning från våra globala fack. Detta gäller även det aktuella brevet till Margot Wallström om FN-anställdas löner och villkor.

Vi får i de här lägena färdiga brev att bara skriva under, men vi redigerar dem så att de är anpassade till oss.