Kommunal nobbar bud om nytt krisavtal

Förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal som kan användas vid katastrofer fortsätter. Kommunal säger ikväll nej till det bud SKL gett i förhandlingarna.

Medlem släcker skogsbrand, sommaren 2018 Foto: Kommunal
Medlem släcker skogsbrand, sommaren 2018
Foto: Kommunal

- Vi är väldigt måna om att medlemmarna i Kommunal ska ha ett avtal på plats före sommaren. Men då kan inte arbetsgivarna vara snåla. Ersättningarna måste upp. De som ställer upp i svåra lägen ska ha ordentligt betalt, säger Kommunals avtalssekreterare Lenita Granlund.

Kommunal och SKL har sedan i mars förhandlat om ett särskilt avtal vid katastrofer. Avtalet gäller inte bara räddningstjänst, utan även vård och andra viktiga verksamheter. Bakgrunden till förhandlingarna var att fjolårets skogsbränder visade att det fanns olika tolkningar kring arbetsvillkor och övertidsregler för de som bekämpade bränderna under längre tid i olika delar av landet.

Pressjour