Kommunal fick diplom från Fairtrade och besök från Kenya

I oktober samlade Kommunal över 135 000 medlemmar till rättvisemärkt fika och tog därmed hem förstaplatsen i Fairtrade Challenge för tredje året i rad. Nu var det dags att få ta emot diplom för prestationen. Samtidigt fick Kommunal tillfälle att välkomna gästerna Sarah Echopata och Caleb Kiptoo Lang’at, som båda arbetar med fairtradeodlade blommor i Kenya.

- Vilken bedrift – att samla mer än 135 000 personer till fika och samtal om Fairtrade. På en enda dag! sa Magdalena Streijffert, generalsekreterare för Fairtrade Sverige, när hon lämnade över diplompet vid en sammankomst på Kommunals lokalavdelning i Lund.

- Kommunal och Fairtrade har så mycket gemensamt. Vi arbetar för att motverka barnarbete, för att odlare och lantarbetare ska få skäligt betalt och goda villkor, vi försvarar föreningsrätt och demokrati och arbetar mot diskriminering, bland mycket annat. Därför är det så bra att vi arbetar tillsammans, sa Sofia Vittecoq Berglund, Kommunals expert på jordbruksfrågor, som var på plats för att berätta om Kommunals engagemang i Fairtrade.

Två av gästerna vid prisutdelningen var Sarah Echopata, som arbetar på en rosplantage, och Caleb Kiptoo Lang’at, från Fairtrade Afrika, båda från Kenya. De är på veckolångt besök i Sverige för att resa runt och prata Fairtrade på olika platser.

Premie från Fairtrade ger mat och utbildning

Sara Echopata är fackligt aktiv på sin arbetsplats, Oserian, en rosplantage som varit Fairtrade-certifierad sedan 2004. Fairtrade-certifieringen har betytt mycket för henne och arbetskamraterna på plantagen genom arbetet för bättre arbetsvillkor. Men även den premie som Fairtrade delar ut till certifierade företag beroende på hur stor försäljningen varit gör stor skillnad. Premien går direkt till arbetarna som själva bestämmer hur pengarna ska användas.

- Vi har till exempel sett till att det finns barnpassning på arbetsplatsen. En annan bra sak är att vi kunnat köpa näringsriktig mat till några arbetskamrater som är drabbade av hiv. Vi har också kunnat ge alla barn till anställda pengar till skolavgiften så att de kan gå i skolan, berättade Sarah Echopata.

Hennes egen son James Oladi studerar nu och satsar på att bli ingenjör.

Fairtrade-certifieringen är alltså viktig för arbetarna på plantagerna. Men den ersätter inte fackets roll.

- Fairtrade är ett sätt att arbeta för bättre villkor, mot kollektivavtal för alla, sa Sofia Vittecoq Berglund.

Som avslutning på dagen följde Sarah Echopata och Caleb Kiptoo Lang’at med Kommunal på arbetsplatsbesök till Stångby plantskola. Där tog nyvalda arbetsplatsombudet Anders Svensson emot och visade runt.

Trots februarikylan var stämningen varm. Det blev en dag med utbyte om erfarenheterna av odling i olika klimat, om fackligt arbete och om Fairtrade i Sverige och Kenya.