Kommunal är en av fem finalister till Svenska Jämställdhetspriset 2020!

Svenska Jämställdhetspriset är en nationell utmärkelse som varje år delas ut till en aktör som aktivt arbetar för ett mer jämställt samhälle. Syftet med priset är att lyfta och hylla goda exempel på arbete med jämställdhetsintegrering.

Kommunal är en av finalisterna till Jämställdhetspriset 20201
Foto: Forum Jämställdhet

Kommunals medlemsnära arbete visar att vi i handling är ett feministiskt förbund. Kommunal har i många år bedrivit ett strategiskt jämställdhetsarbete där en av delarna har varit att ha en hög insikt och kunskap i jämställdhets- och mångfaldsfrågor samt driva frågor ur ett feministiskt perspektiv för Kommunals medlemmar.  Av de 61 ansökningar som kommit in till Svenska Jämställdhetspriset finns nu Kommunal med som en av de fem finalisterna.

Kommunals fackliga arbete är feministiskt

Nedan listar vi exempel på olika insatser som driver jämställdhetsarbetet framåt:

• Undersköterskesatsningen gav mer pengar
    Avtalet med SKL 2016 var en historisk seger för jämställda löner, läs mer här.
  • Heltidsarbete som norm för Kommunals medlemmar
    Kommunal har länge drivit frågan om heltid för Kommunals medlemmar och är nu efter enträget arbete överens med vår motpart SKL om att heltidsarbete ska erbjudas i stället för en önskad sysselsättningsgrad, läs mer om Heltidresan här.
  • Rätt till arbetskläder inom äldreomsorgen
    Kommunal har fått igenom tillgång till arbetskläder samt tvätt av dem inom hela äldreomsorgen. Det är en stor seger för medlemmarna. Det handlar inte bara om kostnader utan också om att förhindra smittospridning. Vi arbetar vidare inom till exempel förskolan för att de anställda även där ska få tillgång till arbetskläder.
  • Utbildningssatsning om jämställdhet inom Kommunal
    Långsiktigheten med Kommunals utbildningssatsning för ombudsmän med förändringsledarutbildningen. Det har lyft jämställdhets- och mångfaldsfrågan till att bli prioriterad på ett helt annat sätt än vad den hade varit om inte den funnits. Vi har utökat utbildningssatsningen med jämställdhets- och mångfaldsutbildningen för alla anställda samt en utbildning i jämställdhet och mångfald kopplat till diskrimineringslagstiftningen för förtroendevalda.
  • Kommunals handlingsplan för mångfald
    Handlingsplanen för mångfald har satt tuffa mål när det gäller representationen i Kommunal, men även för att den manar till aktiva åtgärder och opinionsarbete kopplat till alla diskrimineringsgrunder. Målen i handlingsplanen finns med i Kommunals verksamhetsplan inför 2020.

Svenska Jämställdhetspriset 2020

Varje bidrag har bedömts utifrån ett antal kriterier såsom effekt, långsiktighet och grad av nytänkande. I bifogad länk kan du läsa mer om Svenska Jämställdhetspriset och se vilka Kommunal tävlar mot: https://forumjamstalldhet.se/7852-2/h

Vinnaren presenteras i samband med Forum Jämställdhet som äger rum i Jönköping den 5-6 februari 2020.