Kommunal Ale vädjar till utbildningsnämnden att inte spara in på verksamheten

Kommunal Ale har skickat en skrivelse till utbildningsnämnden där de uttrycker sin oro inför vad den planerade besparingen på 27 miljoner kronor kan innebära för verksamheten.

Kommunal ser med oro på att sektor bedömning att bemanningen behöver minskas på förskolor och skolor. Våra medlemmar upplever att situationen redan i dagsläget är ansträngd med för stora barngrupper i förhållande till den dagliga bemanningen och de arbetsuppgifter som ska genomföras.

När sektor menar att personalneddragningar behöver göras samtidigt som barngruppernas storlek behöver utökas så ser inte vi att den positiva trenden avseende sjukfrånvaron kommer att fortsätta under 2017, snarare tvärtom; den ökade belastningen på våra medlemmar kommer att leda till en betydligt försämrad arbetsmiljö och en ökad sjukfrånvaro.

Vi ser att även barnens miljö kommer att påverkas negativt. Tidigare studier som Skolverket har gjort visar att för stora barngrupper leder till att pedagogiken blir lidande, att barnens trygghet försämras då de tvingas ha relationer till för många andra barn och vuxna, samt att barn som ingått i för stora barngrupper oftare är inblandade i konflikter under sin skolgång.

Vi vädjar nu till nämndens politiker, å både barnens och personalens vägnar, att så långt det är möjligt se över sådant som sunt och logiskt lokalanvändande, minskande av mötesantalet, sanering av visstidsanställningar, arbete över gränserna och nekande av tidiga pensionsavgångar, samt starta personalpool. Särskilt med tanke på att sektorn menar att man en bit in i 2017 skulle behöva återanställa den personal man idag vill minska för att kunna bemöta den tillväxt som Ale kommun står inför.

Sladjana Gustafsson
Kommunal Ale

GP har skrivit om besparingarna 13 december 2016.