Kampviljan har väckts på äldreboendet

Personalen på ett äldreboende i Sollentuna har fått nog av den bristfälliga planeringen av nattarbete och den dåliga bemanningen nattetid. Ofta förekommer ensamarbete vilket leder till att avdelningar står obemannade längre stunder. Med stöd från Kommunal har personalen bildat en arbetsgrupp och ställt krav på förändring.

Rådan med sina 49 anställda har inte haft någon som drivit fackliga frågor på arbetsplatsen. Bara 23 av de anställda var medlemmar innan. Nu är 32 med, och två är blivande arbetsplatsombud. Det är en stor förändring, och det märks.

Organiserare Asal Feridanian berättar:

- Nu har personalen lärt sig mer om sina rättigheter. De vet att de inte kan få sparken för att de säger sin mening. De har koll på hur man läser avtalet. De har fått nog, och har bestämt sig för att kräva sin rätt.

Namninsamlingen med krav på bättre bemanning och arbetstider skrevs under av 46 personer (resterande tre var på semester då).

Kampen fortsätter

Efter det att kraven överlämnats har arbetsgivaren kommit med förslag som är raka motsatsen till det personalen krävt, men kampviljan är intakt.

- De sa till chefen: ’Hur tror du att våra boende mår, när vi går runt och är så här trötta och mår dåligt?’.  Det handlar om att kunna ge en vård och en omsorg som är värd namnet, säger Asal Feridanian.

Av: Anna Sahlée