Jessica Leiding vald till ny förbundssekreterare

Jessica Leiding, tidigare ordförande för Kommunals Stockholmsavdelning, valdes den 31 maj 2022 till ny förbundssekreterare av förbundets kongress.

Jessica Leiding, förbundssekreterare
Jessica Leiding valdes till ny förbundssekreterare
Foto: Fredrik Sandin Carlson

Grattis, Jessica! Hur känns det?

– Det känns fantastiskt bra! Jag är verkligen supertaggad!

Vad tar du med dig från din tid som ordförande för Kommunals Stockholmsavdelning?

– När man ska leda en så stor förening som Kommunal, framför allt Kommunal Stockholms län som är vår största avdelning, så tar jag med mig vetskapen om att jag är ingenting utan laget. Det är laget som måste göra jobbet, det är vi tillsammans som måste förbättra villkoren. Det är möjligt att jag står i spetsen i rollen som ledare, men – det är vi som måste göra jobbet, tillsammans!

Vad är din relation till Kommunal?

– Min relation till Kommunal är ganska enkel att beskriva. Jag har varit fackligt aktiv i Kommunal i hela mitt vuxna liv. När jag klev in på min första kommunala arbetsplats, då som köksbiträde i ett förskolekök, tog det inte många dagar innan jag började strida för förbättringar. Och sen kom sektionen och sa ”Hej! Vi hörde att du har en massa åsikter. Vill du inte bli ombud?” Och på den vägen är det.

Vad ser du mest fram emot i din roll som förbundssekreterare?

– Att få ta tag i alla delar. Vi gör ju så sjukt mycket bra saker! Tecknar bra pensionsöverenskommelser, vi får till bra kollektivavtal trots att arbetsgivaren inte alls är med oss på banan och mycket mer.

– Men vi har ju en intern organisation som måste fungera också. Och som jag sa i mitt tacktal, det finns många småskruvar – några stora också – som vi måste ta tag i. Det ser jag verkligen fram emot att sätta tänderna i!

Vad blir den största utmaningen framåt, tror du?

– Dels handlar det om att få till det här med våra tekniska hjälpmedel. Tekniken är till för att hjälpa oss och under pandemin har vi lärt oss otroligt många saker. Att ha digitala möten, eller att kunna jobba på arbetsplatser digitalt. Folk har jobbat på distans till viss del, men man har också kunnat jobba utanför en arbetsplats, när man är där och gör ett arbetsplatsbesök. Men förväntningarna på vad vi förväntas leverera kontra vad vi kan leverera – det klaffar inte riktigt.

– En annan stor utmaning är att se till att vi blir fler, så att vi kan ta tag i folkbildningen.

Vad tror du blir roligast?

– Att jobba med hela folkbildningspaketet. Att stärka förtroendevalda, ombudsmän… ja, oss allihop! Kunskap är ju makt. Det ser jag verkligen fram emot, det kommer bli superroligt! Men också att få lära känna ledningen lite djupare och bli det där laget som vi behöver vara.

Vilken är din främsta styrka?

– Jag lyssnar mer än jag pratar. Det är en av mina starkaste ledaregenskaper, att verkligen lyssna in var vi har problem och sen vara tillräckligt orädd för att ta tag i det.

Fyra snabba frågor

• Kaffe eller te? Kaffe