IF Metalls strejk mot Tesla – så kan du stötta

I Sverige gäller den svenska modellen. Det innebär kollektivavtal och schyssta villkor. Därför står Kommunal bakom IF Metalls krav att kollektivavtal ska gälla även de anställda på Tesla. Var med och stötta!

Bild på fyra personer i gula reflexvästar framför rätt tält med texten IF Metall Stockholms län.
Foto: Kommunal.

Så grymt bra jobbat av alla er som bidragit hittills i kampen för kollektivavtal på Tesla!

För Kommunal är det självklart att ge sitt stöd till IF Metall i deras pågående strejk mot Tesla. Som en enad fackföreningsrörelse vet vi att denna strid inte bara handlar om Tesla utan berör alla oss arbetare – det handlar om att svenska villkor ska gälla på svensk arbetsmarknad.

IF Metall, som representerar arbetarna på Tesla, kämpar för att säkerställa anständiga löner, rimliga arbetstider och en säker arbetsmiljö.

Kommunal har beslutat att, en dag i veckan, helt ansvara för bemanningen av strejkvakter, detta som en del i Kommunals bidrag i vår gemensamma strid för kollektivavtal. Genom att stötta strejken visar vi solidaritet med våra kamrater på IF Metall och erkänner deras rätt att försvara sina intressen. Arbetarna på Tesla har rätt till en trygg arbetsmiljö och rimliga arbetsvillkor, precis som alla andra på svensk arbetsmarknad.

Gå in och stötta IF Metall på sociala medier. Gå in på deras Facebook-sida eller på deras Instagram-sida. Gilla bilder som de eller andra fackförbund lägger upp om konflikten med Tesla. Kommentera gärna att i Sverige så har man svenska kollektivavtal.

Konflikten med Tesla är en seglivad strid som, vad det ser ut, inte kommer nå en lösning snart. Här måste hela den svenska fackföreningsrörelsen vara både uthållig och stark. För Kommunals del innebär det att vi, bland annat, behöver bidra med fler strejkvakter nu och framåt. Så till er kamrater som har möjlighet stötta IF Metall och vara strejkvakter i antingen Upplands Väsby, Mölndal, Malmö, Segeltorp, Umeå, Hisings Backa, Uppsala, Huddinge, Norrköping, Jönköping och Örebro, anmäl ert intresse via er avdelning eller direkt via Juan Chacon juan.chacon@kommunal.se

Tillsammans i gemensam kamp kan inget stoppa oss!

Så kan du stötta

Alla förtjänar bra arbetsvillkor och löner. Därför står Kommunal bakom IF Metalls krav att kollektivavtal ska gälla även de anställda på Tesla. Det är helt enkelt en självklarhet i Sverige! Det är dags för Tesla att teckna avtal – den svenska modellen är här för att stanna.

Vill du vara med och stötta kampen för kollektivavtal och att bevara den svenska modellen? Här är några sätt:

Mejla Tesla

Vi har tagit fram ett förslag på mejl som du skriver under med ditt namn och skickar till Teslas huvudkontor. Tillsammans fyller vi deras mejlkorg med krav på kollektivavtal.

Dela Kommunals bilder och text i sociala medier

Vårt budskap ska synas överallt. Vi har tagit fram delningsbilder och texter att sprida vidare i dina sociala kanaler.

Sprid IF Metalls material

Våra vänner i IF Metall har tagit fram bakgrundsmaterial, bilder och annat användbart om strejken. Läs och ladda ner!