I huvudet på ordförande

Håkan Nilsson heter jag och jag har förtroendet att vara avdelningsordförande i Kommunal Västerbotten. På den här sidan kommer jag med varierande mellanrum lägga upp mina tankar och reflektioner. Allt från medlemmens vardag till det som just nu är aktuellt i Kommunal Västerbotten. Man kan aldrig veta vad som snurrar runt i huvudet på mig.

Sommaren är här!
Så är då äntligen sommaren här, vårens kyla har övergått till sommarvärme. Alla har vi sett framemot sommaren på olika sätt. Några med glädje att äntligen ledig, äntligen får jag mitt första riktiga sommarjobb. Men många oroar sig också inför sommaren, hur kommer den att bli i år? Kommer vi att var tillräckligt många som finns på arbetsplatsen, kommer jag att få ut mina fridagar eller kommer jag återigen att få arbeta väldigt mycket övertid.

Att vi alla får en rejäl semester är extremt viktigt, att kunna släppa tankarna på arbetet dessa veckor är viktigt för att vi som är välfärdens proffs resten av året ska orka med att utföra det arbete som gör att resten av Sverige kan rulla på.

Kommunals medlemmar finns överallt i samhället, vi tar hand om barnen på förskolan, vi vårdar de som behöver hjälp i hemmet. Vi ser till att det finns vatten kranarna, vi skördar spannmålet, vi sköter om djuren så att det finns mjölk på bordet.  Att få möjlighet till återhämtning och att Kommunals medlemmar har bra villkor på arbetet påverkar hela samhället på sikt.

Just nu har vi också nya arbetskamrater på våra arbetsplatser. Många har sitt första sommarjobb och vet inte vad facket är för något. Prata om Kommunal under fikat, prata om vad en fackförening har för roll.  Den svenska modellen bygger ju på att vi är två parter som tillsammans förhandlar om löner och anställningsvillkor. Arbetsgivare och fack. Obersättning- övertidsersättning är inte reglerat i lagstiftning.

Utan medlemmar inget kollektivavtal och då bestämmer arbetsgivaren.

Enklaste sättet att bli medlem är här: www.kommunal.se/bli-medlem

Trevlig sommar till alla medlemmar och nya medlemmar

Håkan Nilsson
Avdelningsordförande