Hoten om uppsägning drogs tillbaka efter Kommunals ingripande

Två personliga assistenter har egna personliga skåp på sin arbetsplats, hemma hos brukaren som behöver dygnetrunt-passning. Plötsligt blir de varslade om uppsägning; någon har gått igenom deras saker i skåpen. Några tillhörigheter anses vara farliga - och det är tillräckligt för hot om uppsägning.

”Fallet” är känsligt, och Linda Kvarnström, ordförande för Kommunals sektion i Borlänge, uttalar sig ganska försiktigt när hon berättar hur Kommunal gått till väga för att förhandla så att uppsägningshotet småningom drogs tillbaka. Linda Kvarnström lyckades få arbetsgivaren att dra tillbaka uppsägningen, med argumentet att arbetsgivaren inte har någon rättighet att gå igenom de personliga assistenternas tillhörigheter.

Bakgrunden till allt detta är en tidigare hotbild, med varningar riktade mot personalen. De båda personliga assistenterna är dock inte i konflikt med brukaren och vill fortsätta sitt jobb.

- Tillhörigheterna ifråga har helt enkelt blivit liggande i skåpen efter ett sådant tillfälle. Personalen har slagit larm om hotbilden, men arbetsgivaren har inte gjort något. Inget har hänt.

- Vi personliga assistenter har ett så utsatt jobb, sådana här situationer är jättejobbiga. Men här är det uppenbart att arbetsgivaren brustit i sitt arbetsmiljöansvar, konstaterar Linda Kvarnström och tillägger att det väldigt ofta är känsligt att förhandla för personliga assistenter.

- Jag får ju inte lämna ut alla uppgifter, men kan bara konstatera att facket är till god hjälp i sådana ärenden.

Av: Lalla Lindström