”Har någon sett Matilda?” – rapport om fritidshemmen

Nedskärningarna av fritidshemmens resurser har varit stora under de senaste trettio åren. Barngrupperna har ökat mycket i storlek, idag är det nästan tre gånger så många barn per vuxen som 1980. Många föräldrar oro för barnen när de är på fritids. Det framgår av Kommunals rapport ”Har någon sett Matilda?”

Situationen på landets fritidshem är pressad, visar Kommunals rapport ”Har någon sett Matilda?”. Barngrupperna har ökat dramatiskt i storlek sedan 1980, idag är de nästan dubbelt så stora som för trettio år sedan och det är nästan tre gånger så många barn per vuxen. Många föräldrar känner oro för sina barn när de är på fritids.

- Oron bottnar i att det finns för få vuxna i verksamheten. Det är helt oacceptabelt, barnen förtjänar en trygg och utvecklande verksamhet men det går inte med allt mindre resurser, säger Annelie Nordström, ordförande för Kommunal.

- Personalen vänder ut och in på sig själva för att få det att gå runt men det är ohållbart på sikt, säger hon.

Dagens fritidshem når inte upp till sina mål, visar rapporten, och fritidshemmet blir förvaring snarare än den utvecklande verksamhet som de ska vara.

Ladda ner rapporten "Har någon sett Matilda?" och bilagan i dokumenten nedan.

Webbsändningen från seminariet där rapporten presenterades kan du se om du klickar på den här länken.