Här är alla vinnare av Kommunals kulturpriser 2022

På varje kongress delar Kommunal ut kulturpriset, kämpepriset samt demokrati- och solidaritetspriets. I år tilldelade Kommunal priserna till Charlotta Lindgren, Peter Magnusson och Mona Dieng. Prissumman består av 50 000 kronor.

Illustration som föreställer en gul stjärna i vinröd cirkel.
Foto: Kommunal.

Kommunals kulturpris

Priset uppmärksammar kulturutövande medlemmar som är en del av fackföreningsrörelsens fina bildningstradition.

2022 tilldelar Kommunal priset till Charlotta Lindgren. Motiveringen lyder:

För sin bok ” En hel jävla bok om cancer” som beskriver både de mörka och ljusa stunderna under hennes sjukdomstid. Boken ger hopp, igenkänning och tröst för andra i samma situation. Hennes bok griper tag i en och ökar förståelsen för denna sjukdom som drabbar tusentals kvinnor varje år.

Charlotta Lindgren - vinnare av Kommunals kulturpris 2022

Kommunals kämpepris

Priset är avsett att gå till medlem eller grupp av medlemmar i förbundet som på olika sätt bidragit till att vidmakthålla eller utveckla ett kulturellt arv.

2022 tilldelar Kommunal priset till Peter Magnusson. Motiveringen lyder:

För sitt bevarande och bidragande av dans för alla människor och med alla bakgrunder. Både på sitt arbete som elevassistent och på sin fritid bidrar Peter och skapar stunder för dans. Peters motto är att: Alla ska kunna dansa, vem du än är! Dans är en stor folkrörelse som är enkel och roligt.

Dansaren och elevassistenten Peter Magnusson - vinnare av Kommunals kämpepris 2022

Kommunals demokrati-och solidaritetspris

Priset uppmärksammar medlemmar som aktivt värnar våra gemensamma värderingar. Någon som utöver sitt yrkesengagemang har en drivkraft att förändra vardagen genom ett engagemang för de demokratiska fri- och rättigheterna.

2022 tilldelar Kommunal priset till Mona Dieng. Motiveringen lyder:

För sin stora hängivenhet att få människor att lyssna och känna. Hon är ödmjuk och har ett stort hjärta för alla och en glöd i att engagera sig för den lilla människan. För Mona är alla människor lika värda. Med sin stora solidaritet och sitt engagemang är inget omöjligt. Hon finns där för alla på Bussgaraget och i bostadsområdet Angered.

Mona Dieng - vinnare av demokrati- och solidaritetspriset 2022