Försäkringskassan misstog dubbelkompensation, löst av förtroendevald i Halmstad

Efter att Anna Henkulj, förtroendevald sektion Barn och Ungdom i Halmstad, uppdagat en informationsbrist hos Försäkringskassan behöver inte medlemmen betala över 130 000 kronor efter misstrodd dubbelkompensation.

Medlem med sjukersättning på 25 procent och bostadstillägg, fick frågan av Försäkringskassans handläggare 2013 om hen ville pröva arbeta 100 procent utan att förlora sjukersättningen. Så kallat ”steglös avräkning”.

Steglös avräkning omfattar de personer som före år 2008 beviljades sjukersättning, tidigare kallad förtidspension. Tanken när reglerna infördes var att uppmuntra personer med sjukersättning att försöka komma tillbaka i arbete, genom att de får pröva på att arbeta med inkomst utan att förlora sjukersättningen.

Medlemmen beslöt tillsammans med handläggaren på Försäkringskassan att pröva arbeta 83,75 procent i sammanlagt elva månader under perioden 2013 och 2014. Två år senare, omedveten att hen gjort fel, hörde Försäkringskassan av sig och bad medlemmen betala tillbaka 133 652 kronor. Det stod klart att medlemmen var överens med sin handläggare att pröva ”steglös avräkning”, men själv inte ansökt om det. Och Försäkringskassan menar att medlemmen blivit dubbelkompenserad.

Efter att Kommunal kontaktat Försäkringskassan och medlemmen står det klart, för Kommunal, att handläggaren på Försäkringskassan brustit i sin information till medlemmen. Och efter överklagan från Kommunal godkänner Försäkringskassan Kommunals begäran och avskriver kravbrevet.

Tack vare Kommunal behöver inte medlemmen betala 133 652 kronor för Försäkringskassans miss. Det lönar sig att vara med i facket!